جدیدترین اخبار :
  • تقدیر و تجلیل معاون بین الملل دانشگاه رودن مسکو از ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در توسعه روابط علمی و دانشگاهی ایران و روسیه
  • با حضور دکتر مختاری و خانم دکتر یفرمووا؛ مرکز همکاریهای بین دانشگاهی ایران و روسیه و مرکز آموزش زبان روسی در تهران راه اندازی شد
  • برگزاری یادواره شهیدخلیل تختی نژادیکی از شهدای مدافع حرم استان هرمزگان در واحد بندرعباس
  • تجلیل از رتبه های برتر دانشگاه در آزمون سراسری همزمان با مراسم آغاز سال تحصیلی جدید 98-97
  • دکتر حداد عادل:مذهب درمان دردهای بشر در دنیایی است که از بی خدایی و بی اخلاقی رنج می برد/ وجود دانشگاه مذاهب اسلامی یک پیام مهم از توجه به مشترکات در فضای استدلالی و دوستانه است

«بررسی ضمان مالم یجب و تأثیر آن در بیمه از دیدگاه فقه مذاهب خمسه» سه شنبه 3 مهرماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/07/03 | تعداد بازدید :47

جلسه پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی خانم آیت اللهی سه شنبه 97/7/3 از ساعت 13 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می شود.

عنوان: «بررسی ضمان مالم یجب و تأثیر آن در بیمه از دیدگاه فقه مذاهب خمسه»

 

استاد راهنما:

جناب آقای دکتر عابدین مؤمنی

 استاد مشاور:

جناب آقای دکتر محمد اسحاقی

چکیده:

با گسترش بیمه در عصر جدید و ورود مفهوم حقوقی آن در جوامع اسلامی، از آغاز ورود مورد موافقت و مخالفت فقهای مسلمین قرار گرفت و اشکالاتی بر شرعی بودن آن گرفته شد و عمده‌ترین اشکال که از جانب فقهای شیعه به تفصیل بیان گردیده است؛ اشکال قاعده‌ی ضمان مالم‌یجب می‌باشد، که بحث گسترده ای را می‌طلبید.

مهم‌ترین ادله‌ی ادعایی قاعده، اجماع و بدیهی بودن قاعده است و با بررسی در این تحقیق مشخص شده است که اجماعی در مورد قاعده وجود ندارد و اختلاف فقهای شیعه و سنی در وجود و عدم ضمان مالم‌یجب، خود دلیل بر نبود اجماع است. اما بدیهی بودن قاعده، خود برگرفته از تعریف ضمان عقدی است و قابلیت تعمیم و گسترش به سایر عقود را ندارد و فقط ضمان عقدی را در برمی‌گیرد نه ضمان های دیگر را؛ حال آنکه بیمه اصلاً ضمان نیست.

اما علمای اهل سنت، مهم‌ترین اشکالات آنان به این عقد نوظهور شامل: ربا، غرر، أکل مال به باطل و قمار و رهان می باشد. اما ربا، درباره خود عقد بیمه این اشکال وارد نیست ولی در برخی از انواع بیمه -مخصوصاً بیمه‌ی عمر به شرط حیات-  این اشکال را کاملاً وارد دانستیم. درباره غرر، اولاً شمول دلیل غرر(نهی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم از غرر) مورد تأمل و اشکال است، علاوه بر اینکه در بیمه غرری نیست. و اما أکل مال به باطل، عنوان کلی است که باید صغری آن توسط ادله‎ای مانند: ربا، غرر، رهان، قمار و ..... اثبات شود و کبری هیچ وقت صغری خود را تعیین نمی‌کند، در نتیجه به این قاعده نمی شود بیمه را باطل کرد چرا که دلیل براینکه بیمه اکل مال به باطل باشد، وجود ندارد.

در باب قمار و رهان هم با توجه به اینکه اصل مسأله قیاس بیمه به قمار است، به خود این قیاس هم اشکال وارد شده است که بررسی گردیدو در نهایت به موضوع بیمه‌های اجباری به صورت مختصر پرداخته شد.

واژگان کلیدی:

بیمه، عقد، ضمان، ضمان ما لم یجب، تأمین، اجبار، اضطرار

 

 

جدیدترین اخبار
آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا