جدیدترین اخبار :
  • رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در همایش بین‎المللی دکترین مهدویت: "لزوم برگزاری نشست‌های علمی مهدویت در دانشگاه‌ها برای آشنایی نسل جوان"
  • اطلاعیه مهم/ تغییر زمان برگزاری و تمدید ثبت نام در "آزمون جذب اختصاصی طلاب" در دانشگاه مذاهب اسلامی
  • برگزاری جلسه مهدویت محور وحدت اسلامی (تقریب مذاهب ) همراه با تحلیل فیلم در دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس
  • جمع آوری کمک های نقدی دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس به سیل زدگان اخیر کشور 98/1/23
  • دیدار رئیس واحد گنبدکاووس دانشگاه مذاهب اسلامی و رئیس دانشگاه پیام نور استان گلستان با هدف هم افزایی و ایجاد زمینه همکاری های مشترک

پایان نامه "راه های شناخت ذاتی از نظر ابن سینا" 22 آبان ماه دفاع می شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/08/13 | تعداد بازدید :171

جلسه دفاعیه پایان نامه «خانم مریم بالایی » دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ، رشته فلسفه اسلامی روز سه شنبه مورخ 97/08/22  از ساعت 8 صبح در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 راه های شناخت ذاتی از نظر ابن سینا

استاد راهنما: خانم دکتر کیانخواه

استاد مشاور: آقای دکتر شاکری

استاد داور: خانم دکتر شهیدی

چکیده:

این تحقیق به بررسی معانی متعدد ذاتی و راه شناخت آنها از نظر ابن سینا می پردازد. لذا حاوی توضیح 16 معنی ذاتی و چگونگی دستیابی به آنها می باشد. چون معیار تعیین ذاتی ها، تفاوت معنای هر ذاتی با ذاتیات دیگر است به این تعداد رسیده ایم والا برخی از ذاتی ها به طور مشترک معنوی دارای چند نام هستندکه در متن بیان شده است. ذاتیات شانزده گانه به شرح زیر اند:

   ذاتی باب ایساغوجی (جنس، نوع و فصل)، ذاتی به معنای جوهر، ذاتی در باب فاعل و غایت به معنای سبب و فاعل ذاتی و غایت ذاتی، در باب برهان به معنای عرض ذاتی(محمولی که موضوع یا جنس موضوع یا مقوم موضوع در حدش باشد، محمولی که در حد موضوع باشد)، ذاتی باب قیاس  شامل یازده جهت ذاتی است: چهار جهت ذاتی ضروری دارد، نظیر ضرورت ذاتی،ضرورت به شرط محمول، ضرورت وقتی و ضرورت منتشره. دو جهت ذاتی مطلق دارد: مطلق عام و مطلق خاص یا اَخص. سه جهت ذاتی امکانی دارد نظیر: امکان عام، امکان خاص و امکان اَخص. همچنین دارای جهت دوام و جهت دوام غیر ضروری است.

    با توجه به این که ملاک ابن سینا برای توسعه عرض ذاتی، دوری است لذا آوردن عرض ذاتی در برهان کار دشواری است. شناخت حقیقت اشیاء نیز در قدرت بشر نیست و ما در مورد اشیاء چیزی نمی دانیم به جز خواص و عوارض آنها. ما حتی نمیدانیم ذاتیات اعراض مقولات عشر چیست، لذا تعاریف ارائه شده پیشین در فلسفه و منطق حد حقیقی اشیاء نیست، چون انسان به ذات شیء پی نبرده نمی تواند یقین کند که تمام اعراض شیء را می داند.

   بنابراین انسان با تکیه به این میزان علم خود، نمیتواند ادعا کند یک برنامه ی کامل و درست، برای خود و ارتباط درستش با موجودات اطراف و مدیریت کره ی زمین، ارائه داده است.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا