جدیدترین اخبار :
  • آغاز مصاحبه با شخصیت های علمی برتر در حوزه روش شناسی ویژه نامه همایش ملی آسیب شناسی پایان نامه ها
  • در دیدار روسای دانشگاه مذاهب اسلامی و رودن مسکو عنوان شد: "کنفرانس بین المللی دین و مبارزه با خشونت" نیمه دوم اسفندماه در مسکو برگزار می شود
  • برگزاری پنجمین جلسه شورای «همایش ملی آسیب شناسی پایان نامه ها در حوزه علوم انسانی_اسلامی»
  • با آغاز هفته کتاب وکتابخوانی ،به همت کانون کتاب وکتابخوانی و پایگاه بسیج دانشجویی ،نمایشگاه وایستگاه کتاب در واحد بندرعباس برگزار گردید.
  • نشست صمیمی سرپرست واحد زاهدان با دانشجویان وروری ۹۷

پایان نامه "طلاق صغیر و صغیره در سه مذهب شافعی ، حنفی و امامیه و حقوق موضوعه ایران

تاریخ اطلاعیه : 97/08/13 | تعداد بازدید :32

جلسه دفاعیه پایان نامه « آقای حیدر رسولی » دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، رشته  فقه مقارن و حقوق خصوصی ایران روز  دوشنبه مورخ  97/08/14 از ساعت  11/30در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 طلاق صغیر و صغیره در سه مذهب شافعی ، حنفی و امامیه و حقوق موضوعه ایران

استاد راهنما: آقای دکتر رهبر

استاد مشاور: آقای دکتر ویسی

استاد داور: خانم دکتر امیرخانی

چکیده:

طلاق صغیر عبارت است از پایان دادن و انتهاء رابطه زوجیت، پسری که هنوز به سن بلوغ نرسیده است. فقهای مذاهب در صحت این ایقاع اختلاف کرده اند: جمهور فقهای اهل سنت و اجماع فقهای امامیه  به دلیل اصل اولیه ممنوعیت صغیر در تصرفات مالی و غیر مالی با استناد به عموم آیه ی 6 سوره نساء و احادیث فراوان و اجماع، طلاق صغیر را به دلیل عدم اهلیت و اراده، تحت هیچ شرایطی جایز نمی دانند، در مقابل گروه اندکی از فقها همچون شیخ مفید وشیخ طوسی از فقهای امامیه و خرقی و ابن تیمیه از فقهای اهل سنت با استناد به روایت نبوی «کل طلاق جائز الا طلاق المعتوه و المغلوب علی عقله» طلاق وی را محمول به صحت قلمداد نموده اند؛ به شرطی که صغیر درک کامل ومعقولی از طلاق داشته باشد یا به سن مشخصی برسد.    

                                                                      

تمامی فقهای اسلامی متفق القولند که خلع و ظهار صغیر به استناد قاعده «فکل من لا یصح طلاقه، لا یصح خلعه و ظهاره» باطل است؛. فقها در خصوص باطل بودن خلع صغیر وصغیره به علت عدم تصرفات مالی و ظهار صغیر را به علت عدم توانایی بر انجام کفاره و عدم مکلف بودن وی به عبادات، استناد کرده اند. فقهای مذاهب اجماع و اتفاق نظر دارند که در صورت طلاق یا فسخ نکاح قبل از دخول، زوجه صغیره اساسا عده ندارد و در صورت فوت زوج صغیر، عده وفات برزوجه صغیره واجب است.در عده طلاق شافعیه و امامیه معتقدند که صرف خلوت کردن بدون نزدیکی موجب وجوب نگهداری عده برای زوجه نیست و فقط با نزدیکی، زوجه صغیره باید عده نگه دارد. اما احناف بر این باورند که در صورت وقوع طلاق پس از خلوت زوجه با زوج هر چند عمل نزدیکی صورت نگرفته باشد نگهداری عده واجب بوده و زوجه صغیره باید مانند زوجه مدخوله تماما عده نگه دارد.

اهدافی که در این پژوهش متصور گردیده آن است که بتوان به بیان احکام طلاق صغیر و صغیره، اعم از جواز و عدم جواز و ضوابط و شروط آن مانند شرط سن، به طور مطلق مجاز یا عدم جواز طلاق مذکور پرداخته شود.لازم به ذکر است که در این پژوهش به طرح، تبیین و تحلیل موضوع، مبتنی بر روش توصیفی- تحلیلی پرداخته شده است.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا