جدیدترین اخبار :
  • با شرکت 1100 داوطلب؛ آزمون اختصاصی دانشگاه مذاهب اسلامی(ویژه طلاب شیعه و اهل سنت) 31 خرداد در 8 استان برگزار می شود
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان دانشگاه مذاهب اسلامی و چند مرکز علمی و دانشگاهی هند
  • دکتر مختاری در کنفرانس بین المللی "بزرگداشت تنوع در جهان اسلام"در دهلی: "دگر پذیری" ضرورت امروز برای رسیدن به وحدت و همدلی/ دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران نمونه عینی، علمی و عملی دگر پذیری تنوع در باورها و مذاهب است
  • نشست علمی «تمدن نوین اسلامی در آیینه تقریب با تاکید بر اندیشه های مقام معظم رهبری(مدظله العالی)»/ 29 خردادماه برگزار می شود
  • آغاز امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی 98-97 واحد زاهدان

پایان نامه "عدالت شاهد در فقه مذاهب اسلامی" 22 آبان ماه دفاع می شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/08/19 | تعداد بازدید :313

جلسه دفاعیه پایان نامه « آقای فرزاد هدایتی» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، رشته  فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی روز  سه شنبه مورخ  22/8/97  از ساعت  11/30در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 عدالت شاهد در فقه  مذاهب اسلامی 

استاد راهنما: خانم دکتر امیرخانی

استاد مشاور: آقای دکتر جهانگیری

استاد داور: آقای دکتر رستمی

چکیده:

شهادت، یکی از ادله اثبات دعوی و از جمله مهم ترین دلایلی است که قانونگذار برای اثبات دعوا برشمرده و از جایگاه ویژه ای بین ادله اثبات برخوردار است به گونه ای که پس از اقرار مهم ترین دلیل محسوب می گردد. از آنجا که شهادت در موارد متعددی جهت اثبات یا رد دعوی مورد استفاده قرار می گیرد، لازم است شاهد که قرار است شهادت او مورد استناد قرار گیرد دارای شرایطی باشد که یکی از این شرایط اساسی عدالت اوست. فقها اعم از فقهای امامیه و اهل سنت وجود شرط عدالت برای شاهد را ضروری قلمداد نموده اند و از عدالت شاهد به عنوان ملکه‌ای نفسانی تعبیر نموده اند که مانع ارتکاب گناهان کبیره و عدم اصرار بر گناهان صغیره می گردد. برخی نیز که بیشتر فقهای معاصر هستند  بر شرط مروت در تعریف شاهد تاکید ورزیده اند. وانگهی عدالت شاهد باید به شیوه ای احراز گردد تا شهادت او محل اعتبار قلمداد گردد. از جمله شیوه های احراز عدالت شاهد می توان به علم قاضی،جرح وتعدیل( شهادت بینه بر عدالت شاهد (تعدیل) یا شهادت بینه بر فقدان شرایط مقرر در شاهد(جرح)) ، تزکیه مدعی علیه و شیاع و استفاضه اشاره نمود که از بین این طرق احراز عدالت شاهد، علم قاضی در رأس همه‌ی شیوه های احراز عدالت برای شاهد قرار دارد زیرا سایر طرق احراز عدالت شاهد (گواهی دو مرد عادل، تزکیه مدعی علیه، جرح و تعدیل، شیاع واستفاضه ) نیز در خدمت احراز علم قاضی هستند. پس از طی این مراحل، قاضی با توجه به احراز یا عدم احراز عدالت در شهود یا شاهد تعرفه شده، تصمیم مقتضی را خواهد گرفت. اگر اثبات شود که شاهد فاسق است قاضی شهادت وی را رد خواهد. فقها در مورد قبول یا رد شهادت فاسق اختلاف نظر دارند ؛حنفیه برآنند که شهادت فاسق به هیچ وجه قابل قبول نیست و فرد فاسق الی ابد مردود الشهاة است؛  اما سایر مذاهب شهادت فاسق را بعد از توبه قبول کرده اند .  کرد و اگر احراز شود که عادل است قاضی وی را مقبول الشهادة می خواند و شهادت وی قابل قبول است. برای احراز فسق شاهد نیز همانند عدالت شاهد راههای مختلفی وجود دارد. 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا