جدیدترین اخبار :
  • دکتر مختاری ریاست دانشگاه: اعتبار آکادمیک یک دانشگاه به کتب، مجلات علمی، انتشارات و کارهای پژوهشی است/ معاون جدید پژوهشی: ارتقاء جایگاه پژوهشی دانشگاه از مهم ترین دغدغه های اینجانب است
  • برپایی ایستگاه صلواتی در شب نیمه شعبان .. دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس
  • رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در همایش بین‎المللی دکترین مهدویت: "لزوم برگزاری نشست‌های علمی مهدویت در دانشگاه‌ها برای آشنایی نسل جوان"
  • اطلاعیه مهم/ تغییر زمان برگزاری و تمدید ثبت نام در "آزمون جذب اختصاصی طلاب" در دانشگاه مذاهب اسلامی
  • برگزاری جلسه مهدویت محور وحدت اسلامی (تقریب مذاهب ) همراه با تحلیل فیلم در دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس

پایان نامه "مکان و زمان مقدس در عهد عتیق و قرآن کریم" 29 دیماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/10/28 | تعداد بازدید :169

جلسه دفاعیه پایان نامه «خانم فاطمه غفاری » دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، رشته ادیان ابراهیمی روز شنبه  مورخ97/10/29   از ساعت  15-17 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 مکان و زمان مقدس در عهد عتیق و قرآن کریم

استاد راهنما: آقای دکتر قنبری

استاد مشاور: خانم دکتر زرسازان

استاد داور: آقای دکتر عدلی

چکیده
«قدسیت» و «دین» دو مفهوم کلیدی در قرآن کریم و عهد عتیق می باشند که اساس دین اسلام و یهود را شکل می دهد. این پایان نامه نخستین اثر مستقل به زبان فارسی در این حوزه می باشد که به شیوه تاریخی، تحلیلی، مقایسه¬ای به واکاوی و بیان اشتراکات و افتراقات مکانها و زمانهای مقدّس در عهد عتیق و قرآن کریم می پردازد، لذا مطالعه این پژوهش از منظر ادیان تطبیقی قابل توجه است. در بررسی هر دو کتاب، مورد پذیرش بودن از نظر معتقدان مدّ نظر قرار گرفته است. تأثیرات بسزای مقدّسات در این دو کتاب در سده های بعد از خود، بر روی تحوّلات اجتماعی و سیاسی و به تبع آن اقتصادی و فرهنگی سایر جوامع نیز به وضوح مشاهده می شود.
عهد عتیق به نسبت حجم بیشتری که در مقایسه با قرآن کریم دارد ۲۰ برابر در رابطه با مکان های مقدّس و ۳۰ برابر در مورد زمان های مقدّس بیشتر سخن گفته است و گزارش تاریخی تلقّی می گردد در حالیکه قرآن کریم روایت صرف تاریخی نیست.
دستاورد این پژوهش آن است که علی رغم ریشه مشترک وحیانی این دو کتاب و وجود اشتراکات بی شمار آموزه های این دو دین توحیدی، قرآن کریم مخاطب خود را دارای تعقّل فرض کرده و علاوه بر دعوت او به تفکّر در باب مقدّسات، توجیهات عقلانی برای مقدّس دانستن آنها نقل کرده در حالیکه عهد عتیق مخاطب خود را فاقد شعور دانسته و بدون بیان توجیهات عقلانی، مقدّس دانستن را امری دستوری بیان کرده که تخطی از آن فرد را مستوجب عذاب الهی می کند.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا