جدیدترین اخبار :
  • پیام ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی در پی حادثه تروریستی در سیستان و بلوچستان
  • در دیدار مسوولان دانشگاه مذاهب اسلامی با استاندار و مجمع نمایندگان استان کرمانشاه عنوان شد؛ استقبال مسوولان و حمایت کامل از تاسیس دانشگاه مذاهب اسلامی د‌ر استان کرمانشاه
  • برگزاری دوره "کرسی فقه اباضی" در تهران و قم از سوی دانشگاه مذاهب اسلامی/ 24 لغایت 30 بهمن ماه
  • برگزاری همایش طلیعه کوثر با حضور دکتر شریعتی مدیر کل اموربانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب وتقدیر از مسئول فرهنگی دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس
  • شرکت دانشجویان کانون تقریب مذاهب دانشگاه واحد بندرعباس در اردوی علمی معرفتی ،زیارتی مشهد مقدس (زیارت اولی ها)

پایان نامه "مکان و زمان مقدس در عهد عتیق و قرآن کریم" 29 دیماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/10/28 | تعداد بازدید :73

جلسه دفاعیه پایان نامه «خانم فاطمه غفاری » دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، رشته ادیان ابراهیمی روز شنبه  مورخ97/10/29   از ساعت  15-17 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 مکان و زمان مقدس در عهد عتیق و قرآن کریم

استاد راهنما: آقای دکتر قنبری

استاد مشاور: خانم دکتر زرسازان

استاد داور: آقای دکتر عدلی

چکیده
«قدسیت» و «دین» دو مفهوم کلیدی در قرآن کریم و عهد عتیق می باشند که اساس دین اسلام و یهود را شکل می دهد. این پایان نامه نخستین اثر مستقل به زبان فارسی در این حوزه می باشد که به شیوه تاریخی، تحلیلی، مقایسه¬ای به واکاوی و بیان اشتراکات و افتراقات مکانها و زمانهای مقدّس در عهد عتیق و قرآن کریم می پردازد، لذا مطالعه این پژوهش از منظر ادیان تطبیقی قابل توجه است. در بررسی هر دو کتاب، مورد پذیرش بودن از نظر معتقدان مدّ نظر قرار گرفته است. تأثیرات بسزای مقدّسات در این دو کتاب در سده های بعد از خود، بر روی تحوّلات اجتماعی و سیاسی و به تبع آن اقتصادی و فرهنگی سایر جوامع نیز به وضوح مشاهده می شود.
عهد عتیق به نسبت حجم بیشتری که در مقایسه با قرآن کریم دارد ۲۰ برابر در رابطه با مکان های مقدّس و ۳۰ برابر در مورد زمان های مقدّس بیشتر سخن گفته است و گزارش تاریخی تلقّی می گردد در حالیکه قرآن کریم روایت صرف تاریخی نیست.
دستاورد این پژوهش آن است که علی رغم ریشه مشترک وحیانی این دو کتاب و وجود اشتراکات بی شمار آموزه های این دو دین توحیدی، قرآن کریم مخاطب خود را دارای تعقّل فرض کرده و علاوه بر دعوت او به تفکّر در باب مقدّسات، توجیهات عقلانی برای مقدّس دانستن آنها نقل کرده در حالیکه عهد عتیق مخاطب خود را فاقد شعور دانسته و بدون بیان توجیهات عقلانی، مقدّس دانستن را امری دستوری بیان کرده که تخطی از آن فرد را مستوجب عذاب الهی می کند.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا