جدیدترین اخبار :
  • در دیدار رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با نوری المالکی عنوان شد: مدل تقریبی دانشگاه مذاهب اسلامی نیاز عراق امروز پساداعش است/ حمایت از رشد و توسعه دانشگاه مذاهب اسلامی در عراق
  • دیدار دکتر علی آبادی سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس ومدیران دانشگاههای استان ودانشجویان با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان
  • سردار نوریان: پلیس به دنبال حل مسائل اجتماعی به روش های علمی و آکادمیک است/ دکتر مختاری: آماده همکاری با نیروی انتظامی به ویژه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی هستیم
  • آیت الله العظمی بشیر نجفی: کار دانشگاه مذاهب اسلامی موجب همدلی و تالیف قلوب است/ دکتر مختاری: برای مبارزه با تکفیر و افراط گری راهی جز پیمودن مدل راه حل دانشگاه مذاهب اسلامی نداریم
  • دیدار مسئولین، اساتید و دانشجویان واحد زاهدان دانشگاه مذاهب اسلامی با نماینده محترم ولی فقه در استان سیستان و بلوچستان

پایان نامه "تحلیل ادبی - تفسیری بر انفرادات قرائت نافع مدنی" 21 اسفندماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/12/14 | تعداد بازدید :221

جلسه دفاعیه پایان نامه «آقای مرتضی رحیمی» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ، رشته  علوم قرآن و حدیث روز  سه شنبه مورخ 97/12/21   از ساعت  10-12 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 تحلیل ادبی - تفسیری بر انفرادات قرائت نافع مدنی

استاد راهنما: دکتر دولتی

استاد مشاور: دکتر اسودی

استاد داور: خانم دکتر زرسازان

چکیده:

قرائات قرآنی شاخه­ای مهم از علوم قرآنی و عبارت است از علمی که از رهگذر آن اتفاق یا اختلاف نظر ناقلان کتاب خدا در مواردی از قبیل حذف و اثبات، متحرک خواندن یا ساکن کردن، فصل و وصل حروف و کلمات، همچنین تلفظ کلمات از طریق سماع و شنیدن، قابل شناسایی است. در طول تاریخ به گواهی مصاحف، منابع و نقل‌های دانشمندان و مورخان، قرائات مختلف در بلاد رایج بوده است. مشهورترین حوزۀ قرائت قرآن مجید تا اواخر قرن دوم هجری در مدینه، حوزۀ درسی و قرائت نافعِ مدنی، بوده است. با این حال، قرائت اهل مغرب در عمده­ی مناطق همان قرائت نافع باقی ‌مانده است. هر چند روایت ورش در این مناطق بیشتر رواج داشته ولی در لیبی و برخی مناطق دیگر، روایت قالون شایع­تر بوده است. این رواج و شیوع تاکنون نیز وجود دارد و قرائت مردم کشورهایی از جمله الجزایر، تونس، لیبی، موریتانی، مراکش، نیجریه، نیجر، بورکینافاسو و غیر آن‌ها همچنان قرائت نافع به یکی از دو روایتش است. بنابر این به جهت اهمیت آن، بررسی محتوایی این قرائت بخصوص انفراداتش می تواند در بیان تداول آن نقش یابد. انفرادات به آن دست از مواردی که یکی از قراء سبعه یا عشره در قرائت خود به صورت منحصر به فرد برگزیده است، به شکلی که قرائتش با بقیه­ی قراء متفاوت باشد اطلاق می­شود. نتیجه بررسی ادبی تفسیری انفرادات نافع نشان داد از 78 مورد انفراد قرائت نافع، هیچ یک از موارد را نمی‌توان وجه راجح دانست. با این وجود، در 10 مورد، قرائت نافع هم‌عرض سایر قرائات و در 13 مورد، قرائت نافع نسبت به سایر قرائات، مرجوح است.

جدیدترین اخبار
آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا