جدیدترین اخبار :
  • انتصاب «مدیرکل امور مالی و برنامه و بودجه» دانشگاه مذاهب اسلامی طی حکمی از سوی ریاست محترم دانشگاه
  • تقدیر رییس دانشگاه مذاهب اسلامی از اقدام انقلابی "آیت الله رئیسی" در برخورد با مفاسد/ اعلام آمادگی اساتید و دانشجویان شیعه و سنی دانشگاه مذاهب اسلامی در حمایت علمی و عملی از تحولات و "اقدامات قوه قضائیه"
  • استاندار هرمزگان در دیدار با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی: کار دانشگاه مذاهب اسلامی را امنیت درازمدت و پایدار می دانیم/ از ساخت فضای آموزشی آبرومند برای دانشگاه مذاهب اسلامی هرمزگان حمایت می کنیم
  • نماینده جدید ولی فقیه در استان هرمزگان در دیدار با رییس دانشگاه مذاهب اسلامی: دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی سربازان اصلی جنگ در عرصه مذاهب هستند/مسئولان استان برای تبدیل دانشگاه مذاهب هرمزگان به پردیس بین المللی پای کار بیایند/امکانات سخت افزاری دانشگاه مذاهب هرمزگان باید تقویت و توسعه یابد و مناسب شأن آن باشد
  • دکتر مختاری در دیدار با نماینده جدید ولی فقیه در استان هرمزگان: کار اصلی دانشگاه مذاهب اسلامی تربیت نیروی‌های معتدل تراز انقلاب است/ انتقاد از وضعیت زیرساختی دانشگاه مذاهب اسلامی هرمزگان/ لزوم تلاش بیش از پیش مسئولان برای تبدیل واحد هرمزگان دانشگاه مذاهب به پردیس بین المللی/

پایان نامه "تحلیل ادبی - تفسیری بر انفرادات قرائت نافع مدنی" 21 اسفندماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/12/14 | تعداد بازدید :350

جلسه دفاعیه پایان نامه «آقای مرتضی رحیمی» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد ، رشته  علوم قرآن و حدیث روز  سه شنبه مورخ 97/12/21   از ساعت  10-12 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 تحلیل ادبی - تفسیری بر انفرادات قرائت نافع مدنی

استاد راهنما: دکتر دولتی

استاد مشاور: دکتر اسودی

استاد داور: خانم دکتر زرسازان

چکیده:

قرائات قرآنی شاخه­ای مهم از علوم قرآنی و عبارت است از علمی که از رهگذر آن اتفاق یا اختلاف نظر ناقلان کتاب خدا در مواردی از قبیل حذف و اثبات، متحرک خواندن یا ساکن کردن، فصل و وصل حروف و کلمات، همچنین تلفظ کلمات از طریق سماع و شنیدن، قابل شناسایی است. در طول تاریخ به گواهی مصاحف، منابع و نقل‌های دانشمندان و مورخان، قرائات مختلف در بلاد رایج بوده است. مشهورترین حوزۀ قرائت قرآن مجید تا اواخر قرن دوم هجری در مدینه، حوزۀ درسی و قرائت نافعِ مدنی، بوده است. با این حال، قرائت اهل مغرب در عمده­ی مناطق همان قرائت نافع باقی ‌مانده است. هر چند روایت ورش در این مناطق بیشتر رواج داشته ولی در لیبی و برخی مناطق دیگر، روایت قالون شایع­تر بوده است. این رواج و شیوع تاکنون نیز وجود دارد و قرائت مردم کشورهایی از جمله الجزایر، تونس، لیبی، موریتانی، مراکش، نیجریه، نیجر، بورکینافاسو و غیر آن‌ها همچنان قرائت نافع به یکی از دو روایتش است. بنابر این به جهت اهمیت آن، بررسی محتوایی این قرائت بخصوص انفراداتش می تواند در بیان تداول آن نقش یابد. انفرادات به آن دست از مواردی که یکی از قراء سبعه یا عشره در قرائت خود به صورت منحصر به فرد برگزیده است، به شکلی که قرائتش با بقیه­ی قراء متفاوت باشد اطلاق می­شود. نتیجه بررسی ادبی تفسیری انفرادات نافع نشان داد از 78 مورد انفراد قرائت نافع، هیچ یک از موارد را نمی‌توان وجه راجح دانست. با این وجود، در 10 مورد، قرائت نافع هم‌عرض سایر قرائات و در 13 مورد، قرائت نافع نسبت به سایر قرائات، مرجوح است.

جدیدترین اخبار
آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا