جدیدترین اخبار :
  • در دیدار رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با نوری المالکی عنوان شد: مدل تقریبی دانشگاه مذاهب اسلامی نیاز عراق امروز پساداعش است/ حمایت از رشد و توسعه دانشگاه مذاهب اسلامی در عراق
  • دیدار دکتر علی آبادی سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس ومدیران دانشگاههای استان ودانشجویان با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان
  • سردار نوریان: پلیس به دنبال حل مسائل اجتماعی به روش های علمی و آکادمیک است/ دکتر مختاری: آماده همکاری با نیروی انتظامی به ویژه در زمینه های فرهنگی و اجتماعی هستیم
  • آیت الله العظمی بشیر نجفی: کار دانشگاه مذاهب اسلامی موجب همدلی و تالیف قلوب است/ دکتر مختاری: برای مبارزه با تکفیر و افراط گری راهی جز پیمودن مدل راه حل دانشگاه مذاهب اسلامی نداریم
  • دیدار مسئولین، اساتید و دانشجویان واحد زاهدان دانشگاه مذاهب اسلامی با نماینده محترم ولی فقه در استان سیستان و بلوچستان

پایان نامه "مبانی فقهی الزامات تربیتی اطفال و نوجوانان" 20 اسفندماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/12/18 | تعداد بازدید :185

جلسه دفاعیه پایان نامه « آقای محمد ابراهیم کلباسی» دانشجوی مقطع دکتری، رشته  فقه و حقوق اسلامی روز  دوشنبه مورخ 97/12/20  از ساعت 8-10 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

 مبانی فقهی الزامات تربیتی اطفال و نوجوانان

استاد راهنما: آقای دکتر مومنی

استاد مشاور: اقایدکتر فرح زادی

اساتید داور: خانم دکتر امیرخانی، دانش پور و آقای دکتر رهبر

چکیده:

تربیت از مهم‌ترین دستورات خداوند متعال به بندگان است و وظیفه‌ی اصلی والدین نسبت به فرزندان‌شان محسوب می‌شود. اما در متون فقهی فقها کمتر اثری از آن دیده می‌شود و در لابلای مباحث ولایت و حضانت باید به دنبال آن گشت. اما در منابع فقهی، یعنی قرآن و سنّت پیرامون تربیت مطالب بسیاری آمده است. مفهوم تربیت در آیاتی از قرآن مانند آیه‌ی «وقایه» و آیه‌ی «امر به صلوة» و در روایات مختلفی مورد توجّه قرار گرفته است و وجوب تربیت بر همه‌ی افراد جامعه به نحو عام و والدین و نزدیکان و حاکم به نحو خاص بار شده است و آنان مأمور به تربیت افراد دیگر به‌خصوص اطفال و نوجوانان هستند. در این نوشتار هشت دلیل بر وجوب تربیت اشخاص بالغ و غیر بالغ اقامه شده است تا مشخص شود که تربیت مطلبی است مستقل و نه شعبه‌ای از ولایت تا مسئول تربیتِ فرزند، تنها پدر باشد و مادر بدون نقش بماند و شعبه‌ای از حضانت نیز نیست تا با بلوغ پایان بیابد. سه نهاد تربیتی عمده یعنی خانواده، مدرسه و حکومت هر کدام مشمول بعضی ادلّه‌ی وجوب تربیت می‌شوند. همچنین طرح دیگری به نام ولایت به معنای اعم مطرح شده است که مطابق تعریف لغت و فقهاست و در بر گیرنده‌ی ولایت مصطلح، حضانت و تربیت است و بلوغ تأثیری در آن ندارد.

مربّیان موظّف هستند متربّیان را در چهار حیطه‌ی التزام به اعتقادات صحیح، عمل به دستورات خداوند، داشتن اخلاق نیکو و تدبیر زندگی تربیت نمایند تا ضامن سعادت خود و عزیزانشان باشند. تقصیر در تربیت، مقصّر را نسبت به فرد مسئول می‌کند و او در پیشگاه خداوند نیز مسئول است و به جهت ترک فریضه می‌شود او را تعزیر نمود.

جدیدترین اخبار
آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا