جدیدترین اخبار :
  • انتصاب «مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی»
  • فراخوان مقاله سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با عنوان «قدس، محور وحدت امت»
  • دیدار رئیس و معاونین دانشگاه مذاهب اسلامی با رئیس مجلس شورای اسلامی/ دکتر لاریجانی: رویکرد تقریبی دانشگاه مذاهب اسلامی در یک فضای آکادمیک فرصت ارزشمندی است
  • اطلاعیه مهم/جزئیات، مدارک مورد نیاز و زمان ثبت نام پذیرفته شدگان "مقطع کارشناسی" سال تحصیلی 98-97 دانشگاه مذاهب اسلامی
  • شماره 48 مجله علمی-ترویجی مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی منتشر شد

پایان‎نامه «شیوه های نقد الگوهای منفی در قرآن کریم» دفاع شد/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 96/11/29 | تعداد بازدید :285

جلسه دفاعیه پایان نامه خانم  فاطمه احمدی رشته علوم قرآن وحدیث در مورخه 28/11/96 در سالن جلسات از 12.30لی14 برگزار شد.


  اطلاعات دفاعیه به شرح ذیل می باشد:

عنوان پایان نامه:

شیوه های نقد الگوهای منفی در قرآن کریم

استاد راهنما: جناب آقای مصلایی پور

استاد مشاور:جناب آقای دکتر غضنفری

استاد داور: جناب آقای دکتر اسودی

چکیده:

پژوهش حاضر درصدد استفادۀ کاربردی از شیوه­های به کاربرده شده در نقد الگوهای منفی در قرآن در راستای امور تربیتی و پاسخ به این سؤال است که استفاده از الگوهای منفی در قرآن چه سودی برای پیروان خود دارد؟ در شیوۀ تربیتی قرآن برای ارائه الگوهای عبرت‏آمیز، جهت‏گیری عبرت‏آموزی در قالب داستان‏های قرآنی و آیات الهی  برای حركت در جهت دست‏یابی به عصمت و پاكدامنی، بی­رغبتی به زخارف دنیا، كاهش لغزش و خطا، كوتاه شدن طمع، فهم و درك شایسته، اهل تقواشدن و ... است. به مقتضای عنوان پایان­نامه که محدودۀ قرآن کریم در نظر گرفته شده ­است، تنها شیوه­های نقد الگوهای منفی قرآنی بررسی شده است و در حدّ توان به کمک منابع تفسیری و کتب مربوط به این حیطه مطالب توضیح و بسط داده شده است. نتایج به دست آمده عبارت است از: چهره‏های منفور و مطرود از نظر قرآن به طور عمده با  عناوین كلی، همچون: کافران؛ مشرکان؛ منافقان و به صورت مصداقی در جریان قصص قرآنی همچون:  ابلیس؛  قابیل؛ پسر نوح؛ نمرود؛ فرعون؛ قارون؛ جالوت؛ ابی­لهب؛ همسر نوح؛ همسر لوط؛ همسر ابی­لهب؛ قوم عاد؛ قوم ثمود؛ اصحاب سبت؛ اصحاب فیل و اصحاب رسّ معرفی شده­اند. مؤلفه­های کلی الگوهای منفی استکبار، ظلم، طغیان، عناد است و الگوهای منفی مصداقی نیز با اوصاف مشخّصی از قبیل: غرور و تکبر، حسد، ناصالح، ضلالت، غضب، استکبار، بخل ورزی، تجاوزگری، لعن کردن پیامبر(ص)، خیانت، سخن­چینی، کذب و دروغ، سرکشی، فسق، ستمگری و توهین به کعبه توصیف شده­اند. سرنوشت خسارت­بار الگوهای منفی این­گونه بیان شده است: ابلیس: هبوط، خروج و لعنت از درگاه الهی؛ قابیل: هلاک شدن؛ پسر نوح: غرق شدن در حادثۀ طوفان؛ آزر بت تراش: بیزاری جستن ابراهیم(ع) از وی؛ نمرود: هلاک شدن؛ فرعون: غرق شدن در دریا؛ قارون: بلعیده شدن توسّط زمین؛ جالوت: کشته شدن توسط داوود (ع) ؛ ابولهب: گرفتار شدن به آتش دوزخ؛ همسر نوح: غرق شدن در آتش دوزخ؛ همسر لوط: هلاک شدن با نزول عذاب الهی؛ قوم عاد: هلاکت با بادی استخوان سوز؛ قوم ثمود: هلاکت با صیحة آسمانی، اصحاب سبت: تبدیل شدن به بوزینه؛ اصحاب رسّ: هلاک شدن با عذاب الهی؛ اصحاب فیل: هلاک شدن از طریق سنگ­هایی که توسّط پرندگان کوچک پرتاب ­شد. هرکدام از الگوهای منفی فردی و گروهی متناسب با رفتار نامناسبی که انجام می­دادند به سرنوشت شومی گرفتار می­شدند که از لحاظ مادی و معنوی زیان متحمّل می­شدند. 

      قرآن کریم در بیان سرنوشت خسارت­بار هر کدام از الگوهای منفی بیان نقد­گونه خود را به کاربرده است و از این طریق در داستان‏های قرآنی، علاوه بر تحریك عواطف، پرورش تعقّل و خردمندی نیز وجود دارد. قصص قرآن، روابط اخلاقی و تربیتی میان انسان‏ها را به وضوح در قالب الگوها ترسیم می‏كند و در نهایت، این فضایل اخلاقی هستند كه بر پستی‏ها و فرومایگی‏ها چیره می‏گردند.

واژگان کلیدی: نقد الگوهای منفی، الگوهای منفی، قرآن کریم.

 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا