جدیدترین اخبار :
  • آیت الله صفایی بوشهری: زیرساخت‌های ایجاد دانشگاه مذاهب اسلامی در بوشهر فراهم شده است/ان شاء الله دانشگاه مذاهب اسلامی استان بوشهر قطب علمی در جنوب کشور باشد/وحدت بر اساس ولایت و معرفت از نعمت‌های انقلاب اسلامی است
  • دکتر مختاری در دیدار با مسئولان استان بوشهر: امید می‌رود دانشگاه مذاهب اسلامی استان بوشهر قطب مهم و برجسته علمی کشور شود/ این دانشگاه از ابتکارات و یادگارهای مهم و برجسته مقام معظم رهبری است/قدردانی از حمایت های آیت‌الله صفایی بوشهری و استاندار محترم بوشهر
  • استاندار بوشهر در نشست با مسئولان دانشگاه مذاهب اسلامی: زیرساخت‌های دانشگاه مذاهب اسلامی در بوشهر تقویت می‌شود/استان بوشهر پایگاه وحدت آفرین علمای مذاهب اسلامی است
  • انتصاب "سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی واحد بوشهر" با حضور نماینده محترم ولی فقیه و استاندار بوشهر
  • نخستین نشست «شورای تدوین و تعیین راهبردهای تولید آثار و متون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی» برگزار شد

پایان نامه "چیستی، مبانی و دستاوردهای انصاف در قرآن و نهج البلاغه" 19 تیرماه دفاع می شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 98/04/18 | تعداد بازدید :93

جلسه دفاعیه پایان نامه « آقای مهدی کاشفی» دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، رشته  علوم قران و حدیث روز  چهارشنبه مورخ 19 تیر از ساعت 16 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

چیستی، مبانی و دستاوردهای انصاف در قرآن و نهج البلاغه

استاد راهنما  آقای دکتر غضنفری

استاد مشاور: آقای دکتر فقهی زاده

استاد داور: آقای دکتر شریعتی

چکیده:

انصاف در لغت و اصطلاح به‌معنای دادن حقِ برابر از جانب خویش و مخالف ستم و خودکامگی است. عدم شناخت دقیق انصاف، انسان را به‌خودمحوری می‌کشاند؛ رفتار خودمحورانه نیز (به‌ویژه از طرف متصدیان مناصب مهم) مسبب خروج از حق و واردشدن به‌ عرصۀ ستم و بی‌عدالتی است که ریشۀ امنیت، آرامش و آسایش جامعه را می‌خشکاند. از نظر ماهوی انصاف یک فضیلت اخلاقی نفسانی برخاسته از عقل و در نگاه کارکردی، حق‌محور و ضامن اجرای عدالت و ادای حقوق به‌گونۀ کامل و برابر است. معیار رعایت انصاف وجدان اخلاقی است که سبب می‌شود انسان در برخورد خود با دیگران، خود را جای‌گزین دیگران فرض‌کرده، بر اساس وجدان اخلاقی خود آنچه را برای خود می‌پسندد برای آن‌ها نیز بپسندد. انصاف براساس کاربرد در حوزه‌های مختلف به دودستۀ انصاف در گفتار و انصاف در رفتار و بر اساس صاحبان حقوق به سه حوزۀ انصاف با خویش؛ انصاف با خدا و انصاف با خلق قابل تقسیم است. مهم‌ترین مفهوم مرتبط با انصاف، عدالت است که این دو رابطۀ عموم و خصوص مطلق را دارند؛ به‌ این معنا که عدالت مفهومی کمی و کیفی است و انصاف تنها یک خصلت کمی و یک ویژگی درونی است، در حالی‌که عدالت یک خصلت برونی در حوزه‌های گوناگون می‌باشد. مهم‌ترین قلمرو انصاف با توجه به عظمت صاحب حق و سختی ادای آن و بزرگی حق، قابل شناسایی است که براساس متون دینی، قلمرو سیاست دانسته شده است؛ زیرا حق والی بر مردم و حق مردم بر والی از بزرگ‌ترین حقوق است و قدرت نیز بیشترین ظرفیت ستم و بی‌انصافی را درخود دارد که در کل قلمرو انصاف را می‌توان در عدالت اجتماعی جستجوکرد که در قرآن کریم واژه‌های قریب‌المعنای عدالت همچون قسط، احسان و بر نیز به انصاف اشاره دارند. مبدأ، معاد، اطاعت از خدا، پیامبر و اولی‌الامر، حجیت ظاهر قرآن و روایات مستند، تعیین حق خدا و مردم و عدالت اجتماعی جایگاه مبنایی انصاف در قرآن کریم و نهج‌البلاغه را دارند. اسلام که دینی اخلاقی و فضیلت محور است؛ از این جهت که انصاف عامل برپایی عدالت و رعایت حقوق در جامعه است، و بی‌انصافی ستم را در آن رواج می‌دهد، جایگاه رفیعی برای انصاف قرار داده‌است. دستاوردهای انصاف در آسایش و آرامش، الفت و دوستی، رحمت و مغفرت الهی، تربیت نفس و ... است که در صورت عدم رعایت آن بدبینی، از هم گسیختگی جامعه، ناامیدی و.. را با خود خواهد داشت که تقویت ارتباط انسان با خداوند، تقویت شناخت انسان از جایگاه خود در هستی، عمل به دستورات اخلاقی در ارتباط با دیگران، می‌توانند به عنوان راهکارهایی دست‌یابی به انصاف نقش ایفا کنند.

جدیدترین اخبار
آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا