جدیدترین اخبار :
  • انتصاب «مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی»
  • فراخوان مقاله سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با عنوان «قدس، محور وحدت امت»
  • دیدار رئیس و معاونین دانشگاه مذاهب اسلامی با رئیس مجلس شورای اسلامی/ دکتر لاریجانی: رویکرد تقریبی دانشگاه مذاهب اسلامی در یک فضای آکادمیک فرصت ارزشمندی است
  • اطلاعیه مهم/جزئیات، مدارک مورد نیاز و زمان ثبت نام پذیرفته شدگان "مقطع کارشناسی" سال تحصیلی 98-97 دانشگاه مذاهب اسلامی
  • شماره 48 مجله علمی-ترویجی مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی منتشر شد

پایان نامه «شرط مخالف کتاب در فقه مذاهب اسلامی و حقوق ایران» دفاع شد/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 96/11/29 | تعداد بازدید :311

جلسه دفاعیه پایان نامه آقای حسنعلی هادیان رشته فقه مقارن وحقوق خصوصی  اسلامی در مورخه  28/11/96 از ساعت 17 الی 19 در سالن جلسات دانشگاه برگزار شد.
 

اطلاعات دفاعیه به شرح ذیل تقدیم می‎باشد:

عنوان پایان نامه:

شرط مخالف کتاب در فقه مذاهب اسلامی و حقوق ایران

استاد راهنما: جناب آقای دکتر مومنی

استاد مشاور:جناب آقای دکتر شکاری

استاد داور: سرکار خانم دکتر امیرخانی

چکیده:

شرط ضمن از جمله اموری است که افزون بر آیات و روایات اسلامی، عقل آدمی نیز بر آن صحه می­گذارد؛ اما این­که شرط صحیح باید چه ویژگی­هایی داشته باشد، توسط فقیهان از آموزه­های اسلامی استخراج شده است؛ شرط در تحت قدرت طرفی از قـرارداد باشد کـه انجامش به عهده‌ی او است؛ شرط امری‌ روا‌ و جائز باشد؛ فایده‌ای بر آن مترتب باشد که قابل توجه‌ و قصد عقلاء است؛ شرط با کتاب و سنت مـخالف نباشد؛ مفاد آن با مقتضای عقد منافات نداشته باشد؛ شرط مجهول‌ نباشد؛ از انجام‌ آن محالی لازم نگردد؛ و شرط در متن عقد مذکور گردد.

حال اگر شرطی برخلاف این موارد باشد، شروط باطل­اند؛ این­گونه شروط در یک تقسیم­بندی کلی به دو دسته­ی مبطل عقد و غیر مبطل عقد تقسیم می­شوند. شروطى كه باطل‌اند ولى مفسد عقد نيستند، شامل سه عنوان مى‌شوند: 1. شرطى كه‌ انجام‌ آن غير مقدور باشد؛ 2. شرطى كه در آن نفع و فايده نباشد؛ 3. شرطى‌ كه‌ نامشروع‌ باشد. شروط باطل و مبطل عقد نيز به دو عنوان: 1. شرط خلاف مقتضاى‌ عقد؛ 2. شرط‌ مجهولى كه موجب جهل به عوضين گردد، تقسيم شده است.

یکی از شروط باطل، شرط مخالف کتاب است که ویژگی­های آن در روایات اسلامی به ویژه روایات شیعی بیان شده است؛ از این­روست که در فقه شیعه این مسئله نسبت به اهل سنت دارای جامعیت و ژرفای بیشتری می­باشد. در این نوشتار، با بررسی دیدگاه­های فقیهان شیعه و سنی در این­باره، با تکیه بر روش تحقیق کتابخانه­ای و شیوه­ی توصیفی ـ تحلیلی، این نتیجه حاصل شد که شرط مخالف کتاب، باطل است ولی مبطل عقد نیست ولی در عین حال برای مشروط له، حق خیار فسخ ایجاد می­نماید. باتوجه به این که مبنای خیار فسخ رعایت مفاد تراضی و براساس قواعد کلی دانسته شده است، لذا بدون تردید باید در صورت  فساد شرط، مشروط له را مخیر در فسخ معامله دانست.

 

کلید واژه­ ها: شرط ضمن عقد، شروط باطل، شرط مخالف کتاب، فقه شیعه، فقه اهل سنت، حقوق.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا