جدیدترین اخبار :
  • دکتر مختاری در چهارمین کنفرانس ملی اسلام و ارزش های متعالی مطرح کرد: «بررسی و تبیین نقش ارزش های سازمانی بر سلامت معنوی کارکنان با تاکید بر رویکرد اسلامی»
  • دیدار معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی با معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم
  • /یادداشت دکتر مختاری/ عقلانیت رضوی؛ مهمترین اصل در ارتباطات میان فرهنگی
  • چهاردهمین شماره مجله علمی، پژوهشی «فقه مقارن» منتشر شد
  • اعلام نفرات و آثار برتر اولین دوره مسابقه شعر و دلنوشته با موضوع "حرف دل امام دلها"

پایان نامه "تاثیر قواعد اکراه و اضطرار در رفع مسئولیت جزایی از دیدگاه مذاهب اسلامی" 1 بهمن ماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 98/10/23 | تعداد بازدید :492

جلسه دفاعیه پایان نامه «خانم تائب » دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، رشته فقه مقارن و حقوق جزای اسلامی روز  سه شنبه مورخ 1 بهمن ماه  از ساعت  13/30-15 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

تاثیر قواعد اکراه و اضطرار در رفع مسئولیت جزایی از دیدگاه مذاهب اسلامی

استاد راهنما    آقای دکتر رستمی

استاد مشاور  آقای دکتر ویسی

استاد داور آقای دکتر ضیایی

چکیده

انسان براساس اصل ارادة آزاد ، مسؤل کارهایی است که انجام می دهد وبراساس آن مجازات می شود، از این رو،در اسلام برای ارتکاب وامتناع از اعمالی که خلاف شرع وقانون  باشد ازطرف شارع مجازات معینی  مقرر گردیده است، اگر کسی براساس اراده واختیار خود مرتکب عمل مجرمانه شود، مانند ارتکاب زنا،قذف ، شرب خمر ، سرقت ،لواط ، محاربه و... گردد برای هر کدام از این جرایم شارع حد تعیین کرده وحد بر مجرم باید بارعایت شرایط واوضاع واحوال خاص که موجب تحقق عدالت شود جاری می شود. اما باید توجه داشت عواملی وجود دارد که از انسان سلب مسؤلیت جزایی کرده و حد را ساقط می کند  مانند اکراه واضطرار بنابراین اکراه واضطرار از جمله عوامل رفع مسؤلیت جزایی بوده، زیرا مُکرَه ومُضطَر اگر به سبب اکراه واضطرار مرتکب هرکدام از آن جرایم گردند مسؤلیت جزایی  از آنها برداشته می شود، به دلیل اینکه  در اکراه واضطرار اصل آزادی اراده مخدوش می باشد، بنا براین جمهور  مذاهب اسلامی اعم از امامیه واهل سنت معتقدند که اکراه واضطرار رافع مسؤلیت جزایی است مگر در قتل نفس وقطع عضو اکراه واضطرار  رافع مسؤلیت جزایی پنداشته نمی شود به دلیل اینکه اکراه واضطرار امتنانی است از جانب شارع  در جرایم رافع مسؤلیت جزایی پنداشته می شود که مادون نفس باشد. واز نظر احناف حتی اکراه در قتل نفس هم رافع مسؤلیت جزایی بوده زیرا مُکرَه به مثابه ابزار می باشد. روش تحقیق توصیفی تحللی وبه شیوه کتابخانه ای بوده است، از یافته های این تحقیق می توان به رافع مسؤلیت جزایی بودن اکراه واضطرار اشاره نمود.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا