جدیدترین اخبار :
  • ثبت‌نام انتخابات شورای صنفی ۹۹
  • در مراسم دفاع مقدس نماد وحدت و همدلی مطرح شد: وحدت شیعه و سنی به روایت یک سردار اهل سنت
  • حضور سرپرست محترم واحد زاهدان در دومین جلسه شورای اجتماعی نهاد مقام معظم رهبری در امور اهل سنت استان سیستان و بلوچستان
  • 32- بازدید میدانی آقای دکتر مهدی جمالی فر معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی کل کشور از دانشگاه مذاهب اسلامی استان گلستان( شعبه گنبدکاووس)
  • 31- استقبال پرشور حوزویان شیعه و سنی استان گلستان از دومین آزمون ویژه طلاب دانشگاه مذاهب اسلامی شعبه گنبد کاووس

پایان نامه "نقش عرف در تغییر احکام نکاح و طلاق با تکیه بر قاعده الضرورات تبیح المحظورات از دیدگاه مذاهب اسلامی" 3 تیر دفاع می شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 99/04/01 | تعداد بازدید :412

جلسه دفاعیه پایان نامه «خانم نصیره حکمتی » دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد، رشته  فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی روز  سه شنبه مورخ  3 تیر از ساعت  11 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می گردد.

 عنوان پایان نامه:

نقش عرف در تغییر احکام نکاح و طلاق با تکیه بر قاعده الضرورات تبیح المحظورات از دیدگاه مذاهب اسلامی

استاد راهنما:   خانم دکتر دانش پور

استاد مشاور:  آقای دکتر ضیایی

استاد داور:  آقای دکتر ویسی

چکیده:

فقه اسلامی با شرایط و عوامل مشخصی به عادت های مردم توجه دارد و احکام خود را بر پایه ی آن پی ریزی می کند، مهمترین آن شرایط؛ این است که عادات با نصوص شرعی مغایرتی نداشته باشند. دلیل به رسمیت شناخته شدن عرف در فقه اسلامی از آن روست که علت روی آوردن مردم بدان بیانگر نیازمندی و ضرورت آنان به این گونه عادات است و از این رهگذر مصالح آنان نیز تأمین می گردد. از مهم ترین مسائل فقهی که عرف در آن نقش و جایگاه پر رنگی دارد، مباحث نکاح و طلاق است.  

حضور عرف تغییر احکامی چون تعریف نکاح، الفاظ نکاح، حضورشهود در انعقاد عقد، ولایت،کفائت، مهریه و هم چنین الفاظ طلاق، طلاق مست، طلاق مکره، تفویض طلاق، تعلیق و استثناءدر طلاق بارز است. نوشتار حاضر در صدد است با روش توصیفی تحلیلی و گردآوری مطالب به روش کتابخانه ای از منابع متعدد فقه اسلامی، خاستگاه نظریه فقها در میزان تأثیر عرف بر تغییر احکام خانواده را بنا بر ضرورت مثبت جلوه دهد. بدیهی است اختلاف آراء فقهی ناشی از مبنای تغییرات احکام متأثر از عرف و ضرورت ، آیات، احادیث نبوی، اجماع و قیاس است.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا