جدیرترین اخبار :
  • دانشگاه مذاهب اسلامی میزبان هیئتی برجسته ای از رؤسا و استادان برجسته دانشگاه های کشور سوریه
  • به دعوت دانشگاه مذاهب اسلامی از 1 تیرماه صورت می گیرد؛ سفر هیئتی از رؤسا و استادان برجسته دانشگاه های کشور سوریه به ایران+ برنامه سفر هیئت در قم، تهران و مشهد
  • برگزاری همایش «تقارب فرهنگ‌ها در سایه قرآن کریم و تأثیر آن در ایران و آسیای مرکزی» با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی
  • با مقالاتی از اساتید حوزه و دانشگاه با رویکرد مقارن؛ شماره جدید مجله علمی ـ پژوهشی «فقه مقارن»‎ دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر شد
  • برگزاری دهمین جلسه شورای پژوهشی و هیئت تحریریه مجلات مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی و فقه مقارن دانشگاه

پایان نامه "نفقه زوجه در مذاهب اسلامی و اسناد اصلی نهاد زنان سازمان ملل" 21 اسفند ماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 96/12/20 | تعداد بازدید :185

جلسه دفاعیه پایان نامه خانم سارا باغبان دانشجوی رشته فقه مقارن وحقوق خصوصی اسلامی در مورخه 21/12/96 از ساعت 13.30 الی 15 در سالن جلسات دانشگاه برگزار می گردد.

 

اطلاعات دفاعیه و چکیده پایان نامه به شرح ذیل می باشد:

عنوان پایان نامه:

نفقه زوجه در مذاهب اسلامی و اسناد اصلی نهاد زنان سازمان ملل

استاد راهنما: سرکار خانم دکتر فریبا حاجیعلی

استاد مشاور:سرکار خانم دکتر فائزه عظیم زاده اردبیلی

استاد داور: جناب آقای دکتر ویسی

چکیده:

موضوع تحقیق حاضر بررسی و مطالعه نفقه زوجه در مذاهب اسلامی و اسناد اصلی نهاد زنان سازمان ملل می باشد. به همین منظور تلاش شد با توجه به تعریف و جایگاه نفقه به عنوان یکی از انواع رابطه مالی میان زوجین و یکی از راهکارهای محافظت از حقوق زن، این مساله در مذاهب اسلامی و نیز اسناد بین المللی مرتبط با حقوق زنان مورد بحث و بررسی و مقایسه قرار گیرد.

مساله نفقه و تامین معاش زوجه یکی از مباحث مهم و کلیدی در حقوق اجتماعی و اقتصادی زنان به شمار می رود که در اسلام مورد توجه قرار گرفته است. اسلام برخلاف بسیاری از مکاتب دینی یا غیردینی دیگر، جایگاه ویژه و خاصی را برای زنان در نظر گرفته. پرداخت نفقة همسر یکی از همین موارد به شمار می آید که اسلام بر عهدة مرد نهاده است.. نفقه یعنی خوراک و پوشاک و چیزهایی که ادارة زندگی عادی متوقّف بر آن است و با سه سبب زناشویی، قوم و خویشی و نیز مالکیّت واجب می‌شود. نفقة زن بر شوهر است، به شرط آن که زن عقدی باشد و مطیع شوهر هم باشد و در آنچه واجب است، اطاعت کند. چه اگر ناشزه گشت، نفقه‌اش دیگر بر عهدة مرد نیست، امّا اگر از مخالفت با شوهرش دست برداشت و با او اظهار موافقت کرد، پس در این صورت نفقه‌اش بر گردن شوهرش خواهد بود.

 در مورد نفقه‌ای که مرد برای زن صرف می‌کند، باید گفت که ملاک این نوع از نفقه، مالکیّت و مملوکیّت، حقّ طبیعی (مانند حقّ والدین) و فقیر بودن زن نیست. زن فرضاً بسیار ثروتمند و دارای درآمد سرشاری باشد و مرد ثروت و درآمد کمی داشته باشد، باز هم مرد باید بودجة خانوادگی و از آن جمله بودجة شخصی زن را تأمین کند. پرداخت نفقه از طرف زوج فقط مختصّ نکاح دائم است؛ زیرا در نکاح موقّت زن واجب‌النّفقة مرد نمی‌باشد. در این مورد، اگر مرد از زیر بار وظیفه شانه خالی کند، زن حق دارد به صورت یک امر حقوقی اقامة دعوا کند و در صورت اثبات دعوی، از مرد نفقه بگیرد.

در اسناد بین المللی رویکرد پرداخت به حقوق زنان چه از لحاظ اقتصادی و چه اجتماعی برابری مطلق با مردان است . لذا بحث نفقه و این که این موضوع را به عنوان امتیاز و حقی که زن به واسطه نوع خلفت وآفرینشش از آن برخوردار است، به رسمیت نشناخته و به صورت جداگانه در خصوص آن تصمیمی گرفته نشده است . در اسناد اصلی نهاد زنان سازمان ملل که از آن جمله کنوانسیون های مختلف مثل کنوانیسیون رفع انواع تبعیض علیه زنان است، صرفا به بحث تامین معاش و زندگی زن همچون هر یک از آحاد بشر توجه شده است. چه بسا در برخی اسناد بحث تساوی در واقع از بین بردن حقوق مسلم زنان است . در بهترین حالت تأمین معاش زن همچون مرد در صورتی که خود قادر به اشتغال یا مدیریت مخارج خود نباشد، به عهده ی دولت ها نهاده شده است و از این باب در چارچوب خانواده وظیفه ای بر عهده مرد نهاده نشده است.

با عنایت به مطالب فوق الذکر و نتیجه ی حاصله از مطالعات در این خصوص، همه جانبه نگری و برتری نگرش نظام دینی اسلام را در خصوص حقوق خانواده و حمایت از حقوق اقتصادی زنان واضح می سازد.

کلیدواژه ها: نفقه، تامین معاش، اسناد بین المللی ، CIDAW

 

 

 

 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا