جدیرترین اخبار :
  • دانشگاه مذاهب اسلامی میزبان هیئتی برجسته ای از رؤسا و استادان برجسته دانشگاه های کشور سوریه
  • به دعوت دانشگاه مذاهب اسلامی از 1 تیرماه صورت می گیرد؛ سفر هیئتی از رؤسا و استادان برجسته دانشگاه های کشور سوریه به ایران+ برنامه سفر هیئت در قم، تهران و مشهد
  • برگزاری همایش «تقارب فرهنگ‌ها در سایه قرآن کریم و تأثیر آن در ایران و آسیای مرکزی» با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی
  • با مقالاتی از اساتید حوزه و دانشگاه با رویکرد مقارن؛ شماره جدید مجله علمی ـ پژوهشی «فقه مقارن»‎ دانشگاه مذاهب اسلامی منتشر شد
  • برگزاری دهمین جلسه شورای پژوهشی و هیئت تحریریه مجلات مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی و فقه مقارن دانشگاه

پایان‎ نامه "حقوق زوج در مواجهه با نشوز زوجه در فقه مذاهب اسلامی وحقوق ایران" 22 اسفندماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 96/12/20 | تعداد بازدید :217

جلسه دفاعیه پایان نامه خانم کبری مرد افکن دانشجوی رشته فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی 22/12/96  از ساعت 15 الی 16.30 در سالن جلسات دانشگاه برگزار می گردد.

اطلاعات دفاعیه و چکیده پایان نامه به شرح ذیل می باشد:

عنوان پایان نامه:

حقوق زوج در مواجهه با نشوز زوجه در فقه مذاهب اسلامی وحقوق ایران

استاد راهنما: جناب آقای دکتر ضیایی

استاد مشاور:سرکار خانم دکتر دانشپور

استاد داور: سرکار خانم دکتر امیر خانی

چکیده:

خانواده مهمترین نهاد اجتماعی است که تأثیر بسزایی در سلامت جامعه و جلوگیری از بروز مشکلات دارد . خانواده با ازدواج زن و مرد با یکدیگر شکل می گیرد و یکی از اهداف مهم تشکیل آن ، ایجاد سکون و آرامش و مودت و رحمت است. یکی از پدیده هایی که می تواند موجب آسیب رساندن به این اهداف شود نشوز است. نشوز که در لغت به معنای مکان مرتفع است ، در اصطلاح به عدم ایفای حقوق زوجیت اطلاق می شود که در ارتباط با زوجه ، در واقع ناشی از عدم تمکین است .

برای نشوز زوجه اماراتی برشمرده اند که غالباً تحت عنوان کلی تغییر رفتار به سوی عدم تمکین قرار می گیرند. مطابق آیه ۳۴ سوره مبارکه ی نساء مردانی که خوف نشوز همسرانشان را داشته باشند باید آنها را اندرز دهند و سپس در بستر از آنها دوری گزینند  و سپس آنها را بزنند.

فقها درباره نحوه ی استفاده از این ابزارها سه دسته اند : ۱.  جمهور حنفیه ، مالکیه ، عده ای از شافعیه ،‌حنابله و اکثر امامیه بنابر ظاهر آیه ی مذکور ، به رعایت ترتیب در مراحل فوق قایل هستند . ۲. گروهی از فقهای شافعیه ،‌برخی از حنابله و عده ی بسیار کمی از امامیه قایل به جمع بین این موارد می باشند. ۳. عده ای دیگر از فقهای شافعیه و گروهی از امامیه قایل به تخییر در میان موارد سه گانه می باشند . به نظر می رسد رأی صحیح همان رأی اول باشد که با نصوص و اقتضائات عقلی تناسب بیشتری دارد.

اکثر فقهای حنفیه و مالکیه به استناد ظاهر آیه فوق ، ضرب زوجه در حالت نشوز را واجب می دانند ولی سایر فقها حکم به جواز آن داده اند. در صورت استفاده از ضرب ، باید غیر مبرح باشد ،‌وسیله ضرب به گونه ای نباشد که آسیبی بر بدن وارد کند ، تعداد ضربات زیاد و متوالی نباشد.

زن ناشزه مطابق نظر جمهور فقها که مستنبط از نصوص است ،‌از حق دریافت نفقه محروم می شود .قانون مدنی ایران (‌ماده ۱۱۰۸ ) نیز به تبع رأی مشهور امامیه چنین حکمی کرده است . برخی از فقهای مالکیه معتقدند که نشوز زن باعث سقوط حق نفقه او نمی شود . چنانچه ضرب زوجه منجر به اتلاف عضوی از بدن زن یا از دست رفتن منافعی از اعضای بدن او یا منجر به هلاک وی شود ، زوج ضامن خواهد بود زیرا جواز تأدیب زوجه ، مشروط به سلامت است . قانون مدنی در باب ضرب زوجه ناشزه ساکت است  و حقوقدانان قایل به عدم جواز ضرب ناشزه شده اند.

واژگان کلیدی : نشوز زوجه ، ‌وعظ ، ‌هجر ،‌ ضرب غیرمبرح ،‌نفقه ،‌ضمان .

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا