جدیدترین اخبار :
  • انتصاب «مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی»
  • فراخوان مقاله سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با عنوان «قدس، محور وحدت امت»
  • دیدار رئیس و معاونین دانشگاه مذاهب اسلامی با رئیس مجلس شورای اسلامی/ دکتر لاریجانی: رویکرد تقریبی دانشگاه مذاهب اسلامی در یک فضای آکادمیک فرصت ارزشمندی است
  • اطلاعیه مهم/جزئیات، مدارک مورد نیاز و زمان ثبت نام پذیرفته شدگان "مقطع کارشناسی" سال تحصیلی 98-97 دانشگاه مذاهب اسلامی
  • شماره 48 مجله علمی-ترویجی مطالعات تقریبی مذاهب اسلامی منتشر شد

پایان نامه "غایت شناسی حکمی در آموزه های حسینی" 6 تیرماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/04/05 | تعداد بازدید :191

جلسه دفاعیه پایان نامه خانم نرگس قربانی دهکردی دانشجوی رشته فلسفه اسلامی در مورخه6/4/97 در  سالن جلسات از ساعت 11.30الی 13 برگزار می شود.
 

اطلاعات دفاعیه به شرح ذیل تقدیم می شود:

عنوان پایان نامه:

غایت شناسی حکمی در آموزه های حسینی

استاد راهنما: جناب آقای دکترمحمد زاده

استاد مشاور:جناب آقای دکتر شاکری

استاد داور: سرکار خانم دکتر صادقی

چکیده:

بررسی زمینه ها، اهداف و انگیزه های قیام عاشورا ذهن پژوهشگران حیطه های مختلف علمی را به خود مشغول ساخته است. در این میان بررسی غایت شناختی عقلی و حکمی این حرکت عظیم، با وجود اهمیت آن، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. موضوع این پژوهش، غایت قیام امام حسین (ع) یا علت غایی فعل یا افعال ایشان، با توجه به دیدگاه و تلقی فیلسوفان اسلامی است. تمرکز این پژوهش بر دیدگاههای سه فیلسوف مسلمان که نماینده سه مکتب فلسفی برجسته جهان اسلام به شمار می روند قرار دارد.

در فلسفه غایت یا علت غایی همان هدف و انگیزه فاعل از انجام فعل است، و بدین ترتیب منشا صدور فعل از فاعل علت غایی نامیده می شود. لذا در این پژوهش با این تفسیر از علت غایی سروکار داریم که هدف فاعل از انجام دادن یک فعل خاص چه بوده است. مثلا در مورد قیام سیدالشهدا (ع) این پرسش طرح می شود که امام حسین (ع) از این قیام چه هدف یا اهداف عقلایی را دنبال می کرده اند. در فلسفه اسلامی نیز معمولا اصطلاح علت غایی در مورد هدف فاعل استعمال می شود و مقصود از آن انگیزه ای است که موجب صدور فعل از فاعل می گردد.

در این پژوهش ابتدا به بررسی مفهوم شناختی لغوی و اصطلاحی علت غایی پرداخته شده است. سپس تصویر علت غایی از دیدگاه سه اندیشمند برجسته فلسفه اسلامی ترسیم گشته و تاثیر غایت محور عاشورا بر کمالات و فضایل انسانی، به ویژه کمال نهایی فنای فی الله و تجلی آن در مقام تسلیم و رضا، با نگاه به مفهوم کمال نهایی انسان در فلسفه اسلامی بررسی شده است. در نهایت با اشاره به اهداف ذکر شده از سوی امام حسین (ع) و از طریق مراجعه به منابع روایی و تاریخی مؤلفه های غایت محور در تحلیل فلسفی عاشورا استخراج گردیده است. واژه های کلیدی: غایت، علت غایی، امام حسین (ع)، عاشورا

 

 

 

 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا