جدیدترین اخبار :
  • امضای تفاهم نامه همكاري دانشگاه شهرکرد و دانشگاه مذاهب اسلامی
  • بررسی ظرفیت های همکاریهای مشترک در دیدار مسوولان دانشکده اصول دین با ریاست و معاونین دانشگاه مذاهب اسلامی
  • تاکید بر اجرایی شدن تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه مذاهب اسلامی و دانشگاه ادیان و مذاهب قم در دیدار رؤسا و معاونین دو دانشگاه
  • گزارش تصویری "جشن فارغ التحصیلی و افتتاح دفتر دانش آموختگان دانشگاه مذاهب اسلامی کردستان"
  • دکتر مختاری در مراسم دانش آموختگي دانشجويان واحد سنندج: لزوم بهره‎مندی از توانمندي هاي فارغ التحصيلان دانشگاه/ دانشگاه مذاهب اسلامي حاصل انديشه ناب مقام معظم رهبري در زمینه تقریب است

پایان نامه "غایت شناسی حکمی در آموزه های حسینی" 6 تیرماه دفاع می‎شود/ چکیده

تاریخ اطلاعیه : 97/04/05 | تعداد بازدید :82

جلسه دفاعیه پایان نامه خانم نرگس قربانی دهکردی دانشجوی رشته فلسفه اسلامی در مورخه6/4/97 در  سالن جلسات از ساعت 11.30الی 13 برگزار می شود.
 

اطلاعات دفاعیه به شرح ذیل تقدیم می شود:

عنوان پایان نامه:

غایت شناسی حکمی در آموزه های حسینی

استاد راهنما: جناب آقای دکترمحمد زاده

استاد مشاور:جناب آقای دکتر شاکری

استاد داور: سرکار خانم دکتر صادقی

چکیده:

بررسی زمینه ها، اهداف و انگیزه های قیام عاشورا ذهن پژوهشگران حیطه های مختلف علمی را به خود مشغول ساخته است. در این میان بررسی غایت شناختی عقلی و حکمی این حرکت عظیم، با وجود اهمیت آن، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. موضوع این پژوهش، غایت قیام امام حسین (ع) یا علت غایی فعل یا افعال ایشان، با توجه به دیدگاه و تلقی فیلسوفان اسلامی است. تمرکز این پژوهش بر دیدگاههای سه فیلسوف مسلمان که نماینده سه مکتب فلسفی برجسته جهان اسلام به شمار می روند قرار دارد.

در فلسفه غایت یا علت غایی همان هدف و انگیزه فاعل از انجام فعل است، و بدین ترتیب منشا صدور فعل از فاعل علت غایی نامیده می شود. لذا در این پژوهش با این تفسیر از علت غایی سروکار داریم که هدف فاعل از انجام دادن یک فعل خاص چه بوده است. مثلا در مورد قیام سیدالشهدا (ع) این پرسش طرح می شود که امام حسین (ع) از این قیام چه هدف یا اهداف عقلایی را دنبال می کرده اند. در فلسفه اسلامی نیز معمولا اصطلاح علت غایی در مورد هدف فاعل استعمال می شود و مقصود از آن انگیزه ای است که موجب صدور فعل از فاعل می گردد.

در این پژوهش ابتدا به بررسی مفهوم شناختی لغوی و اصطلاحی علت غایی پرداخته شده است. سپس تصویر علت غایی از دیدگاه سه اندیشمند برجسته فلسفه اسلامی ترسیم گشته و تاثیر غایت محور عاشورا بر کمالات و فضایل انسانی، به ویژه کمال نهایی فنای فی الله و تجلی آن در مقام تسلیم و رضا، با نگاه به مفهوم کمال نهایی انسان در فلسفه اسلامی بررسی شده است. در نهایت با اشاره به اهداف ذکر شده از سوی امام حسین (ع) و از طریق مراجعه به منابع روایی و تاریخی مؤلفه های غایت محور در تحلیل فلسفی عاشورا استخراج گردیده است. واژه های کلیدی: غایت، علت غایی، امام حسین (ع)، عاشورا

 

 

 

 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا