جدیدترین اخبار :
  • انتصاب «مدیرکل امور مالی و برنامه و بودجه» دانشگاه مذاهب اسلامی طی حکمی از سوی ریاست محترم دانشگاه
  • تقدیر رییس دانشگاه مذاهب اسلامی از اقدام انقلابی "آیت الله رئیسی" در برخورد با مفاسد/ اعلام آمادگی اساتید و دانشجویان شیعه و سنی دانشگاه مذاهب اسلامی در حمایت علمی و عملی از تحولات و "اقدامات قوه قضائیه"
  • استاندار هرمزگان در دیدار با رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی: کار دانشگاه مذاهب اسلامی را امنیت درازمدت و پایدار می دانیم/ از ساخت فضای آموزشی آبرومند برای دانشگاه مذاهب اسلامی هرمزگان حمایت می کنیم
  • نماینده جدید ولی فقیه در استان هرمزگان در دیدار با رییس دانشگاه مذاهب اسلامی: دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی سربازان اصلی جنگ در عرصه مذاهب هستند/مسئولان استان برای تبدیل دانشگاه مذاهب هرمزگان به پردیس بین المللی پای کار بیایند/امکانات سخت افزاری دانشگاه مذاهب هرمزگان باید تقویت و توسعه یابد و مناسب شأن آن باشد
  • دکتر مختاری در دیدار با نماینده جدید ولی فقیه در استان هرمزگان: کار اصلی دانشگاه مذاهب اسلامی تربیت نیروی‌های معتدل تراز انقلاب است/ انتقاد از وضعیت زیرساختی دانشگاه مذاهب اسلامی هرمزگان/ لزوم تلاش بیش از پیش مسئولان برای تبدیل واحد هرمزگان دانشگاه مذاهب به پردیس بین المللی/

چگونه با روزهایِ سختِ امتحان مواجه شویم؟/ یاد داشتی از دکتر سیدجلال محمودی

اخبار داخلی | تاریخ خبر : 1398-03-21 | تعداد بازید :727

[چگونه با  روزهایِ سختِ امتحان مواجه شویم؟]

«فردا امتحان دارم اما من نگران نیستم چرا که یک برگه کاغذ،  نمی‌تواند برای آینده من تصمیم بگیرد و آنرا رقم بزند.» / توماس ادیسون

امتحان و به‌ویژه روزهای منتهی به آن، هیچگاه برای دانشجویان خوشایند نبوده و نخواهد بود. با این همه، برگزاری آزمون جزء‌لاینفک سنجش میزان یادگیری یادگیرندگان(دانشجویان و دانش‌آموزان و..) به‌شمار می‌آید و مَحکی است که در تمام دنیا اجرا می‌شود. در زیر پیشنهادات و توصیه‌هایی برای روزهایِ سختِ امتحان خواهد آمد که امید می‌رود مفید باشد. اما قبل از آن، باید یادآور شد که اگر دانشجویان در طول ترم تحصیلی به‌تدریج و گام به گام با برگزاری کلاس‌های درسی، مطالعه کرده باشند و قواعد و دیسیپلین‌های مطالعه استاندارد مانند های لایت کردنِ  نکاتِ بارز، طرح پرسش دربارۀ مباحث مهم کتاب در حاشیه کتاب، مرور متناوب و البته فاصله‌دار، یادداشت‌برداری و یادداشت‌برداری از یادداشت‌ها، مباحثه و مذاکره کردن با همدیگر به همان سبک و سیاق قُدما و حوزهای علوم دینی و در یک کلمه «خواندن فعالانه»را رعایت کرده باشند، در ایام امتحانات با مشکل مواجه نخواهند شد.

1.دانشجویان گرامی! پیش هر چیز میان دو اصطلاح «فشرده‌خوانی» و «خوانشِ مروری» فرق بگذارید. مرور چیست؟ مرور، بازبینی و سازمان بخشیدن به مطلبی است که قبلاً آن را یاد گرفته‌ایم. مرور را می‌توان از همان لحظة بعد از یادگیری تا لحظۀ قبل از امتحان انجام داد. پس، مرورِ مطالبی که قبلاً آنها را آموخته‌ایم یادگیری را افزایش و فراموشی را کاهش می‌دهد. فشرده‌خوانی، با مرور فرق دارد. فشرده خوانی متضمن کوششی است برای یادگیری مقدار زیادی مطلب تازه بلافاصله قبل از شروع امتحان. فشرده‌خوانی آخرین کوشش‌های شخص در آخرین لحظات قبل از امتحان برای اجتناب از فاجعه است. بنابراین، مطالب درسی را به تدریج و در طول زمان مرور کنید، نه اینکه در آخرین دقایق قبل از امتحان به مطالعۀ فشرده بپردازید.

2.یادداشت برداری یکی از تکنیک‌های بسیار کارا در مطالعه هر گونه مطلبی به‌شمار می‌آید. بهتر است در طول ترم و یا حداقل دو یا سه هفته قبل از امتحان از مطالب و مباحث مهم درس، یادداشت بردارید. یادداشت‌ها می‌بایست به زبان خودتان باشد. در مرحله بعد، از یادداشت‌هایتان هم یادداشت‌برداری کنید و باز از قلم و زبان خودتان استفاده کنید. یادتان باشد استفاده از قلم و زبان خودتان یعنی اینکه شما در فرآیند فهم مباحث، فعالانه وارد شده‌اید. پس از یادداشت‌برداری، مطالب خود را با فاصله مرور کنید. نتیجه این کار باور نکردنی خواهد بود. امتحان آن هیچ هزینه‌ای ندارد!

3.چگونه در روز امتحان به سؤالات پاسخ دهیم؟(تکنیکِ خوانش چهار مرحله‌ای برگۀ امتحان)

 

الف)مرحله نخست: ورقۀ سؤالات را نسبتاً با سرعت بخوانید و به تمام سؤالاتی که پاسخ آنها برایتان روشن است جواب دهید. برای این مرحله حداکثر نیمی از وقت امتحان را در نظر بگیرید.

ب)مرحله دوم: دوباره ورقه را بخوانید و به تمام سؤالاتی که تا آن موقع پاسخشان به یادتان آمده است پاسخ دهید.

ج)مرحله سوم: در این نوبت باید به تمام سؤالات پاسخ دهید. ابتدا از طریق کنار گذاشتن پاسخ‌های نادرست پیش بروید، سپس پاسخی را که به نظرتان درست می‌آید انتخاب کنید. چنانچه بین دو پاسخ شک داشتید پاسخ دوم را انتخاب کنید، البته اگر قبلاً آنرا حذف نکرده باشید.

د)مرحله چهارم: در این نوبت یکبار دیگر نیز کنترل کنید و ببینید که آیا سؤالات را همان گونه که می‌خواسته‌اید پاسخ داده‌اید.

4.پیشنهادهایی کلی:

a) در ایام امتحانات زندگی عادی(روتین) روزانۀ خود را داشته باشید؛ هر گونه تغییر بنیادی در روزهای امتحان شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. تا بخواهید با شرایط جدید خود را تطبیق دهید، زمان از دست رفته است.

b)سعی کنید با آرامش با امتحانان مواجه شوید. استرس و اضطراب هیچگاه نتایج مثبت به دنبال نخواهند داشت.

c)تا آنجا که ممکن است در ایام امتحانات از فضای مجازی، تلویزیون و تلفن فاصله بگیرید.

d)به موقع و به اندازۀ کافی بخوابید. میزان خواب، در تمرکز شما تأثیر مستقیم خواهد داشت. چه بسا مطلبی را بلد باشید امّا به علت کم خوابی و عدم تمرکز نتوانید پاسخ آنرا درست بنویسید و اشتباه پاسخ دهید. پس، خواب به میزان کافی را بسیار جدی بگیرید.

e)شب پیش از امتحان وسایل خود را آماده کنید: خودکار، قلم، کاغذ اضافی، لباس‌هایی که قرار است بپوشید، کفش و مانند آن. صبح، سراسیمه دنبال این چیزها نگردید.

f)پیش از شروع مطالعه، میان‌وعده‌های سبک به‌ویژه میوه، کنار خود بگذارید و استفاده کنید.

منابع:

  • فن مطالعه، لیندا فریل انیس، ترجمه علی صلحجو(ویراستۀ احمد سمیعی)، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ اول: 1373، صص 111-131.
  • 7 نصائح ذهبیة للیلة الإمتحان < https://www.youtube.com/watch?v=4C45OiYF8V>
  • تجربیات شخصی.

 

تدوین: سید جلال محمودی.

جدیدترین اخبار
آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا