جدیدترین اخبار :
  • امام حسین (ع)، بهترین الگوی معرفتی در عدالت خواهی و ظلم ستیزی/ یادداشتی از دکتر مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت سوم شعبان
  • بعثت نبوی؛ از بسط زمانی تا گسترش اخلاق عرفی /تکمیل مکارم اخلاقی، مهمترین غایت بعثت نبوی/ یادداشتی از دکتر مختاری؛ ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی
  • پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹/ سال "جهش تولید"
  • پیام نوروزی ریاست محترم دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت آغاز سال جدید و بهار طبیعت  
  • انتصاب «مدیر حراست دانشگاه مذاهب اسلامی» در حکمی از سوی ریاست محترم دانشگاه

برگزاری کارگاه دانش افزایی «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» با حضور دکتر سید ابوالقاسم نقیبی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه

اخبار داخلی | تاریخ خبر : 1398-09-18 | تعداد بازید :820

کارگاه دانش افزایی «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» با حضور  جناب آقای دکتر سید ابوالقاسم نقیبی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

 روز یکشنبه مورخ 17/09/98 کارگاه دانش افزایی با سخنرانی علمی جناب آقای دکتر سید ابوالقاسم نقیبی(دانشیار مدرسۀ عالی شهید مطهری) با موضوع «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» در سالن کنفرانس دانشگاه مذاهب اسلامی از ساعت 10:30 الی 12 برگزار شد.

در این کارگاه که در راستای برنامه های هفتۀ پژوهش برگزار شد، تعدادی از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه حضور یافتند. به طور خلاصه، اهم مطالب و موضوعات این نشست دربرگیرنده مباحث زیر بود: 

  1. معنای مختلف مطالعه تطبیقی و تأثیر گسترش آن در وجه کاربردی علم میان مذاهب اسلامی بحث شد.
  2. تعیین مسأله بسیار حائز اهمیت است. هر مسأله باید قابلیت مطالعه تطبیقی را داشته باشد. مثلاً مبحث عصمت انبیاء در علم کلام چنین قابلیتی را دارد.
  3. نباید بین مطالعات موضوع محور و مسأله محور خلع صورت گیرد، بلکه باید مبحث مسأله محور باشد. برای نمونه، مطالعه و بررسی مبحث «اصالت وجود» موضوع محور است، اما مبحث «نظریه اصالت و تشکیک وجود در حرکت» یک مطالعه مسأله محور و قابل بررسی به عنوان مطالعه ای تطبیقی است.
  4. «تعیین دامنه مطالعه تطبیقی»: گاه دامنه موضوع و مطالعه چند ضلعی و چند وجهی است و چندین علم در آن دخیل است. دامنه مطالعه تطبیقی به گونه ای می تواند باشد که هر ضلع آن به یک علمی از علوم مثل فقه، اصول فقه، کلام، اخلاق و غیره مربوط می شود. در واقع از چند ضلع یا منظر به آن موضوع نگاه می شود.
  5. نباید اطلاعات مطالعه ناقص باشد، بلکه جمع حداکثری در اشتراک و تمایز مهم است.
  6. تبیین موانع خلاف و وفاق برای تبیین درست ضروری است.

 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا