جدیدترین اخبار :
  • عید سعید فطر، از صیروریت تا بازگشت به فطرت/ نوشتاری از دکتر مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت عید سعید فطر
  • مراسم تودیع و معارفه «معاون فرهنگی و دانشجویی» دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد/ دکتر مختاری: دانشگاه مذاهب اسلامی باید در تحقق منویات مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی در میان دانشگاه ها پیشگام باشد
  • انتصاب " دکتر مهدی جمالی فر" به عنوان «معاون دانشجویی و فرهنگی» دانشگاه مذاهب اسلامی
  • دکتر مختاری: بزرگداشت روز قدس، موجب بیداری مسلمانان و آگاهی ملت ها و نسل جوان می ‌شود/ دانشگاه مذاهب اسلامی سهم به سزایی در آگاه سازی و تنویر افکار ملت‌ها در زمینه حمایت از آزادی قدس شریف دارد
  • پیام تبریک ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت روز روابط عمومی و ارتباطات

برگزاری کارگاه دانش افزایی «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» با حضور دکتر سید ابوالقاسم نقیبی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه

اخبار داخلی | تاریخ خبر : 1398-09-18 | تعداد بازید :1216

کارگاه دانش افزایی «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» با حضور  جناب آقای دکتر سید ابوالقاسم نقیبی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

 روز یکشنبه مورخ 17/09/98 کارگاه دانش افزایی با سخنرانی علمی جناب آقای دکتر سید ابوالقاسم نقیبی(دانشیار مدرسۀ عالی شهید مطهری) با موضوع «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» در سالن کنفرانس دانشگاه مذاهب اسلامی از ساعت 10:30 الی 12 برگزار شد.

در این کارگاه که در راستای برنامه های هفتۀ پژوهش برگزار شد، تعدادی از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه حضور یافتند. به طور خلاصه، اهم مطالب و موضوعات این نشست دربرگیرنده مباحث زیر بود: 

  1. معنای مختلف مطالعه تطبیقی و تأثیر گسترش آن در وجه کاربردی علم میان مذاهب اسلامی بحث شد.
  2. تعیین مسأله بسیار حائز اهمیت است. هر مسأله باید قابلیت مطالعه تطبیقی را داشته باشد. مثلاً مبحث عصمت انبیاء در علم کلام چنین قابلیتی را دارد.
  3. نباید بین مطالعات موضوع محور و مسأله محور خلع صورت گیرد، بلکه باید مبحث مسأله محور باشد. برای نمونه، مطالعه و بررسی مبحث «اصالت وجود» موضوع محور است، اما مبحث «نظریه اصالت و تشکیک وجود در حرکت» یک مطالعه مسأله محور و قابل بررسی به عنوان مطالعه ای تطبیقی است.
  4. «تعیین دامنه مطالعه تطبیقی»: گاه دامنه موضوع و مطالعه چند ضلعی و چند وجهی است و چندین علم در آن دخیل است. دامنه مطالعه تطبیقی به گونه ای می تواند باشد که هر ضلع آن به یک علمی از علوم مثل فقه، اصول فقه، کلام، اخلاق و غیره مربوط می شود. در واقع از چند ضلع یا منظر به آن موضوع نگاه می شود.
  5. نباید اطلاعات مطالعه ناقص باشد، بلکه جمع حداکثری در اشتراک و تمایز مهم است.
  6. تبیین موانع خلاف و وفاق برای تبیین درست ضروری است.

 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا