جدیدترین اخبار :
  • تجلیل سرپرست محترم واحد زاهدان از اعضای کمیته اجرایی اولین همایش ملی امت واحده و گام دوم انقلاب اسلامی
  • فراخوان انتخاب هیئت علمی، کارمند و دانشجویان پژوهشگر برگزیده داخلی و خارجی دانشگاه مذاهب اسلامی در سال 99
  • برگزاری اولین همایش ملی ((امت واحده و گام دوم انقلاب اسلامی)) به همت واحد زاهدان دانشگاه مذاهب اسلامی
  • تمدید ثبت نام پذیرفته شدگان آزمون سراسری و معرفی شدگان با سوابق تحصیلی سال 1399دانشگاه مذاهب اسلامی
  • مسابقه بزرگ کتابخوانی مجازی ویژه دانشجویان و طلاب سراسر کشور برگزار می شود

برگزاری کارگاه دانش افزایی «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» با حضور دکتر سید ابوالقاسم نقیبی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه

اخبار داخلی | تاریخ خبر : 1398-09-18 | تعداد بازید :2608

کارگاه دانش افزایی «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» با حضور  جناب آقای دکتر سید ابوالقاسم نقیبی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

 روز یکشنبه مورخ 17/09/98 کارگاه دانش افزایی با سخنرانی علمی جناب آقای دکتر سید ابوالقاسم نقیبی(دانشیار مدرسۀ عالی شهید مطهری) با موضوع «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» در سالن کنفرانس دانشگاه مذاهب اسلامی از ساعت 10:30 الی 12 برگزار شد.

در این کارگاه که در راستای برنامه های هفتۀ پژوهش برگزار شد، تعدادی از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه حضور یافتند. به طور خلاصه، اهم مطالب و موضوعات این نشست دربرگیرنده مباحث زیر بود: 

  1. معنای مختلف مطالعه تطبیقی و تأثیر گسترش آن در وجه کاربردی علم میان مذاهب اسلامی بحث شد.
  2. تعیین مسأله بسیار حائز اهمیت است. هر مسأله باید قابلیت مطالعه تطبیقی را داشته باشد. مثلاً مبحث عصمت انبیاء در علم کلام چنین قابلیتی را دارد.
  3. نباید بین مطالعات موضوع محور و مسأله محور خلع صورت گیرد، بلکه باید مبحث مسأله محور باشد. برای نمونه، مطالعه و بررسی مبحث «اصالت وجود» موضوع محور است، اما مبحث «نظریه اصالت و تشکیک وجود در حرکت» یک مطالعه مسأله محور و قابل بررسی به عنوان مطالعه ای تطبیقی است.
  4. «تعیین دامنه مطالعه تطبیقی»: گاه دامنه موضوع و مطالعه چند ضلعی و چند وجهی است و چندین علم در آن دخیل است. دامنه مطالعه تطبیقی به گونه ای می تواند باشد که هر ضلع آن به یک علمی از علوم مثل فقه، اصول فقه، کلام، اخلاق و غیره مربوط می شود. در واقع از چند ضلع یا منظر به آن موضوع نگاه می شود.
  5. نباید اطلاعات مطالعه ناقص باشد، بلکه جمع حداکثری در اشتراک و تمایز مهم است.
  6. تبیین موانع خلاف و وفاق برای تبیین درست ضروری است.

 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا