جدیدترین اخبار :
  • امام حسین (ع)، بهترین الگوی معرفتی در عدالت خواهی و ظلم ستیزی/ یادداشتی از دکتر مختاری ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت سوم شعبان
  • بعثت نبوی؛ از بسط زمانی تا گسترش اخلاق عرفی /تکمیل مکارم اخلاقی، مهمترین غایت بعثت نبوی/ یادداشتی از دکتر مختاری؛ ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی
  • پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌مناسبت آغاز سال ۱۳۹۹/ سال "جهش تولید"
  • پیام نوروزی ریاست محترم دانشگاه مذاهب اسلامی به مناسبت آغاز سال جدید و بهار طبیعت  
  • انتصاب «مدیر حراست دانشگاه مذاهب اسلامی» در حکمی از سوی ریاست محترم دانشگاه

در نشستی علمی از سوی دانشگاه مذاهب اسلامی در ایرانداک بررسی شد؛ لزوم تدوین برنامه درسی برای اخلاق پژوهش در راستای اثر بخشی پایان نامه ها و رساله ها

دانشگاه | تاریخ خبر : 1398-11-30 | تعداد بازید :299

در راستای دومین همایش علمی آسیب شناسی  پایان نامه ها و رساله ها در حوزه علوم انسانی – اسلامی با تاکید بر  نقد کارآمدی  چهارمین پیش نشست این همایش  تحت عنوان «لزوم تدوین برنامه درسی برای اخلاق پژوهش در راستای اثر بخشی پایان نامه ها و رساله ها» با حضور اساتید و دانشجویان علاقه مند در ایرانداک برگزار گردید.

در ابتدای این نشست دکتر علیرضا ثقه الاسلامی؛ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات تحت عنوان اهمیت تدوین برنامه آموزشی اخلاق پژوهش در نظام آموزش عالی سخنرانی علمی خود را ارائه کرد.

وی با بیان این که پژوهش های علمی در کنار برخورداری از اعتبار روش شناختی بایستی تامین کننده ارزش های اخلاقی نیز باشد، گفت: در حالی که مهم ترین دستاورد تامین اعتبار روش شناختی در یک پژوهش علمی، تضمین صحت یافته ها و نتایج آن است ، می توان ادعا کرد مهم ترین دستاورد تامین ارزش های اخلاقی در یک پژوهش علمی نیز می تواند به اعتماد عمومی جامعه بیانجامد .

دکتر ثقه الاسلامی افزود: از این رو ناکامی در تثبیت ارزش های اخلاقی در پژوهش های علمی ممکن است به اختلال در اعتماد عمومی جامعه نسبت به نهاد اجتماعی علم منجر شود. این مسئله، وقتی اهمیت مضاعف می‎یابد که دستیابی به دستاوردهای علمی برای محققان با منافع اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آنان پیوندی عمیق برقرار نماید، آن چنان که تعلل در دستیابی به این دستاوردها می تواند به ناکامی ایشان در کسب این منافع بیانجامد.

وی تاکید کرد که نظام آموزش عالی نیازمند برنامه ریزی مناسبی برای آموزش و ترویج اخلاق پژوهش در تحقیقات علمی و فناورانه است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات خاطرنشان ساخت: این ضرورت نشان می دهد که صرفا تمرکز محققان بر اعتبار روش شناختی پژوهش های ایشان برای توسعه دستاوردهای علمی و فتاوری اگرچه شرط لازم است ، اما شرط کافی برای توسعه پایدار نظام علم و فناوری نیست .

در ادامه نشست خانم دکتر رویا پور نقی سخنرانی علمی خود را تحت عنوان «نقش دانش و اخلاقی پنداری در کاهش سرقت علمی»؛ نمونه موردی کاربران پایگاه اطلاعات علم ایران شروع کرد.

وی معتقد بود: سرقت علمی دانشجویان، و یا اعمال غیر قانونی در زمینه های علمی، یک مشکل جدی برای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی است. اگر چه شیوع و میزان دقیق سرقت علمی در بسیاری از مطالعات به دلیل ماهیت موضوع نا شناخته  است، مطالعات بسیاری بر افزایش میزان سرقت علمی در کشورهای مختلف صحه گذاشته است.

این مدرس و پژوهشگر ادامه داد: گسترش و ترویج سرقت علمی می تواند خسارت جبران ناپذیری بر بدنه علمی دانشگاه ها و فضای پژوهشی در کشور وارد سازد.

وی همچنین یافته هایی در زمینه میزان دانش و شناخت کاربران پایگاه اطلاعات علمی ایران نسبت به مصادیق سرقت علمی بیان نمود و گفت: از آنجا که هر مصداقی که از دیدگاه کاربران سرقت علمی محسوب می شود به همان اندازه نیز در صورت انجام کار غیر اخلاقی محسوب می شود و کاربران می دانند آنچه سرقت علمی است غیر اخلاقی هم هست.

دکتر پورنقی بیان داشت: کاربرانی که مصادیق سرقت علمی را می شناسند، آن ها را عملی غیر اخلاقی می دانند و در نتیجه کمتر هم به انجام آن می پردازند، این موضوع تاکیدی است بر مسئله آموزش و نیاز به توسعه آموزشی و پرورشی دانشجویان، چرا که دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی با آموزش صحیح و اطلاع رسانی در خصوص مصادیق و ابعاد و نمونه های سرقت علمی می توانند سبب افزایش دانش کاربران خود در این حوزه شوند و افزایش دانش، سبب کاهش سرقت علمی می شود.

لازم به ذکر است مدیر پنل این پیش نشست سرکار خانم دکتر شکیبا امیرخانی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی بود.

این نشست در مورخ 27 بهمن 1398 با حضور دکتر شهریاری معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات و دکتر محمودی مدیر کل امور پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی در ایرانداک برگزار گردید.

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا