در این کتاب بهدوراز هرگونه تعصب و با رویکردی کاملاً علمی، ضمن تبیین مفهوم اراده و طلاق و بیان ارکان هر یک از این دو، دیدگاههای فقهای مذاهب اسلامی- حنفیه، مالکیه، شافعیه، حنبلیه، امامیه، زیدیه و ظاهریه- را درباره وقوع یا عدم وقوع مصادیقی از طلاق که وجود یا لزوم اراده در آنها مورد بحث است، تجزیهوتحلیل کرده و در پایان این نتیجه به دست آمده که هم ارادهی لفظ طلاق و هم ارادهی معنای آن، دو شرط لازم برای وقوع طلاق است.
اثر مقدمهای می تواند مقدمهای باشد تا فقها و پژوهشگران معاصر، رسیدن به وحدت رویه در موضوع طلاق بهویژه مبحث تأثیر اراده در وقوع طلاق را در اولویت قرار دهند و عزم خود را برای رفع ابهامهای موجود در این زمینه جزم کنند.