جدیدترین اخبار :
  • فراخوان دعوت از پژوهشگران و محققان
  • دکتر حسن بیارجمندی سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی واحد گنبد کاووس: پیشرفت های علمی اهل سنت مرهون راهبرد تقریب است.
  • تقویت رویکرد حسابرسی عملکرد در نظام مسائل استان گلستان و حل آنها از جمله در حوزه فرهنگ تقریب مذاهب اسلامی در جلسه سرپرست دانشگاه مذاهب اسلامی گلستان با مدیرکل جدید دیوان محاسبات استان مطرح شد.
  • در آیین تکریم استادان دانشگاه چه گذشت
  • شورای بسیج اساتید دانشگاه مذاهب اسلامی اعضای جدیدش را شناخت

برگزاری کارگاه دانش افزایی «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» با حضور دکتر سید ابوالقاسم نقیبی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه

اخبار داخلی | تاریخ خبر : 1398-09-18 | تعداد بازید :4211

کارگاه دانش افزایی «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» با حضور  جناب آقای دکتر سید ابوالقاسم نقیبی ویژه اعضای هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار شد.

 روز یکشنبه مورخ 17/09/98 کارگاه دانش افزایی با سخنرانی علمی جناب آقای دکتر سید ابوالقاسم نقیبی(دانشیار مدرسۀ عالی شهید مطهری) با موضوع «کاربست روش مطالعات تطبیقی در مطالعات اسلامی» در سالن کنفرانس دانشگاه مذاهب اسلامی از ساعت 10:30 الی 12 برگزار شد.

در این کارگاه که در راستای برنامه های هفتۀ پژوهش برگزار شد، تعدادی از اعضای محترم هیئت علمی دانشگاه حضور یافتند. به طور خلاصه، اهم مطالب و موضوعات این نشست دربرگیرنده مباحث زیر بود: 

  1. معنای مختلف مطالعه تطبیقی و تأثیر گسترش آن در وجه کاربردی علم میان مذاهب اسلامی بحث شد.
  2. تعیین مسأله بسیار حائز اهمیت است. هر مسأله باید قابلیت مطالعه تطبیقی را داشته باشد. مثلاً مبحث عصمت انبیاء در علم کلام چنین قابلیتی را دارد.
  3. نباید بین مطالعات موضوع محور و مسأله محور خلع صورت گیرد، بلکه باید مبحث مسأله محور باشد. برای نمونه، مطالعه و بررسی مبحث «اصالت وجود» موضوع محور است، اما مبحث «نظریه اصالت و تشکیک وجود در حرکت» یک مطالعه مسأله محور و قابل بررسی به عنوان مطالعه ای تطبیقی است.
  4. «تعیین دامنه مطالعه تطبیقی»: گاه دامنه موضوع و مطالعه چند ضلعی و چند وجهی است و چندین علم در آن دخیل است. دامنه مطالعه تطبیقی به گونه ای می تواند باشد که هر ضلع آن به یک علمی از علوم مثل فقه، اصول فقه، کلام، اخلاق و غیره مربوط می شود. در واقع از چند ضلع یا منظر به آن موضوع نگاه می شود.
  5. نباید اطلاعات مطالعه ناقص باشد، بلکه جمع حداکثری در اشتراک و تمایز مهم است.
  6. تبیین موانع خلاف و وفاق برای تبیین درست ضروری است.

 

آرشیو اخبار
سامانه پیامکی و ایمیل

بازگشت به ابتدا