دکتر مختاری در کنفرانس بین‎المللی الهیات در مسکو:هدف مطالعات مقارن ایجاد گفتمان بین مذاهب،همزیستی مسالمت‎آمیز و ایجاد صلح
دکتر مختاری در کنفرانس الهیات در مسکو:
مؤلفه‌ها و شاخصه‌های تعلیم و تربیت اسلامی از طریق روشهای تطبیقی
مطالعات مقارن، سبب غنای دانش ها و نظریه پردازی های اسلامی می شود
هدف مطالعات مقارن ایجاد گفتمان بین همه مذاهب،همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد صلح
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در کنفرانس الهیات در روسیه:
چهار موضوع مهم در متدلوژی مطالعات مقارن اسلامی
نتایج و آثار مطالعات مقارن و تطبیقی
دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران مصداق عینی، صادقه و عملی مطالعات مقارن اسلامی است
 
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در دهمین کنفرانس بین‌المللی علمی-آموزشی «الهیات اسلامی و اسلام شناسی آکادمیک؛ همکاری و چشم‌اندازهای توسعه» در مسکو، گفت: هدف مطالعات مقارن ایجاد گفتمان بین همه مذاهب و استفاده از ظرفیت های یکدیگر و موجب غنای دانش های اسلامی و نظریه پردازی و سبب برادری٬ همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد صلح بین مسلمانان است.
 
به گزارش روابط عمومی، دهمین کنفرانس بین‌المللی علمی-آموزشی الهیات خوانش‌های نام گالیم‌جان بارودی» با موضوع «الهیات اسلامی و اسلام شناسی آکادمیک؛ همکاری و چشم‌اندازهای توسعه» از سوی اداره دینی مسلمانان فدراسیون روسیه امروز دوشنبه8  آبان ماه با حضور دانشگاه‌ها و شخصیت های برجسته دنیا در مسکو برگزار شد.
 

دکتر محمدحسین مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه در این مراسم با ارائه مقاله ای تحت عنوان « آموزش، تعلیم و تربیت اسلامی از طریق روشهای مقایسه ای بین المللی و مطالعات تطبیقی»، بیان داشت: ما در مطالعات مقارن اسلامی خود را محدود به یک مذهب نمی کنیم٬ بلکه ارجاع ما به همه مذاهب است.
 
وی افزود: مطالعات مقارن اسلامی در هر مسئله تاریخی٬ حدیثی٬ فقهی٬ اصولی٬ مطالعات قرآنی٬ تفسیر و غیره به دنبال این است که به همه مذاهب نگاه شود و با تطبیق، دیدگاه اندیشمندان و منابع همه مذاهب را مورد بررسی قرار دهد.
 
هدف مطالعات مقارن ایجاد گفتمان بین همه مذاهب،همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد صلح
 
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اهداف مطالعات مقارن اسلامی، تصریح کرد: هدف مطالعات مقارن این است که این نوع مطالعه موجب می شود، گفتمان بین همه مذاهب ایجاد شود و همه مذاهب می توانند از ظرفیت یکدیگر استفاده کنند و این موجب غنای دانش های اسلامی و نظریه پردازی و سبب برادری٬ همزیستی مسالمت آمیز و ایجاد صلح بین مسلمانان خواهد شد.
 
دکتر مختاری در بخش دیگری از سخنان خود به متدولوژی مدنظر در بحث مطالعات مقارن اسلامی، خاطرنشان کرد: اول این که بخشی از اساتید باید از پیروان آن مذهب باشند، دوم این که بخشی از اساتید باید از مذهب دیگر باشند که در مورد آن مذهب مطالعات دقیق انجام داده اند و نهایتا در نقد و بررسی هر مذهب عدل٬ انصاف٬ و واقعیت ها، برادری٬ احترام و صلح کاملا مورد لحاظ قرار بگیرد.
 
چهار موضوع مهم در متدلوژی مطالعات مقارن اسلامی
 
وی هم چنین گفت: در بحث تحول متدلوژی نیز باید چهار موضوع؛ مطالعات مقارن اسلامی به عنوان روشی که به نکات مختلف در یک مذهب می پردازد، مطالعات مقارن اسلامی به عنوان روشی که اندیشه های مختلف را مورد مقایسه قرار می دهد، مطالعات مقارن اسلامی به عنوان روشی که به دنبال یافتن نقاط مشترک بین دو یا چند مذهب است و آنچه که ما در مطالعات مقارن اسلامی به دنبال آن هستیم٬ غنی سازی مذهب برپایه پتانسیل های هر مذهب است، مد نظر قرار گیرد.

 
دانشگاه مذاهب اسلامی در ایران مصداق عینی، صادقه و عملی مطالعات مقارن اسلامی است
 
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه با بیان این که دانشگاه مذاهب اسلامی در جمهوری اسلامی ایران نمونه و مصداق عینی، صادقه و عملی مطالعات مقارن اسلامی در یک فضای علمی و آکادمیک با حضور پیروان مذاهب مختلف است،اظهار داشت: این دانشگاه بیست سال پیش تاسیس شده و از همه مذهب های اسلامی دانشجو می پذیرد. اساتید این دانشگاه هم از پیروان آن مذهب هستند و دروس و فقه مذهب خود را تدریس می کنند. هدف این است که ما می خواهیم هم نگاه درونی و علاقه مند به آن مذهب باشد و هم آن نگاه بیرونی و مباحثه و گفت وگو در بحث ها اتفاق بیفتد.
 

دکتر مختاری افزود: در دانشگاه مذاهب اسلامی علاوه برهمگرایی نظری که در مباحثات دقت می‌شود تا پیروان همه مذاهب به صورت برادرانه قرار گیرند٬ همگرایی عملی نیز وجود دارد. از سوی دیگر اساتید٬ کارکنان و دانشجویان در این دانشگاه٬ با مذاهب مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند و نمونه همزیستی مسالمت‌آمیز است و این عملاً به تقارب عملی و فکری کمک می‌کند.
 
 
   1396/8/8 14:36