رونمایی از کتاب «ادب اختلاف و فرهنگ تقریب»، اثری از حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، انتشارات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۴ | ۰۹:۱۴ کد : ۴۹۶ اخبار و رویدادها تازه ترین اخبار تهران و شعب
تعداد بازدید:۵۲
رونمایی از کتاب «ادب اختلاف و فرهنگ تقریب»، اثری از حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی، انتشارات دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی

بی‌آزار شیرازی

برخلاف آموزه‌های قرآن، به ادبِ اختلاف بی‌توجهیم

کتاب «ادب اختلاف و فرهنگ تقریب»، اثری از حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی و کاری از دانشگاه بین‌المللی تقریب مذاهب، با حضور نویسنده اثر به همراه مهدی مسائلی، پژوهشگر وحدت‌پژوه، ایوب شافعی‌پور، پژوهشگر و کارشناس حوزه تقریب و ویراستار کتاب و محمد پورمرادخان، مجری، شنبه 27 اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مجمع ناشران انقلاب اسلامی، کتاب «ادب اختلاف و فرهنگ تقریب»، اثری از حجت‌الاسلام عبدالکریم بی‌آزار شیرازی و کاری از دانشگاه بین‌المللی تقریب مذاهب، با حضور نویسنده اثر به همراه مهدی مسائلی، پژوهشگر وحدت‌پژوه، ایوب شافعی‌پور، پژوهشگر و کارشناس حوزه تقریب و ویراستار کتاب و محمد پورمرادخان، مجری، شنبه 27 اردیبهشت در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد.

محمد پورمرادخان در ابتدا گفت:‌ این کتاب یکی از یافته‌ها و پژوهش‌های جدید در حوزه فرهنگ تقریب و وحدت در میان مذهب اسلامی و اثری وزین و ارزشمند و علمی است و در 477 صفحه با 238 منبع منتشر شده است.

او این اثر را شامل چهارده فصل دانست و بیان کرد: ایجاد الفت میان دل‌ها، دومین معجزه توأم با تحدی رسول، ادب اختلاف در قرآن، پیشینه تاریخی تقریب، تقریب در امامت و خلافت، تقریب در میان ائمه، تقریب و مسائل تاریخی بخشی از فصول این اثر را تشکیل می‌دهند. این کتاب نه‌تنها در حوزه علوم اسلامی و تقریب ارزشمند است، بلکه در حوزه علوم انسانی برای علاقه‌مندان به همزیستی مسالمت‌آمیز مذاهب مفید است.

نویسنده اثر درباره طرح جلد کتاب توضیح داد: روی جلد کتاب تصویر مسجد نصیرالملک شیراز است. این مسجد در برابر نور خورشید بسیار جالب طراحی شده و شیشه‌های رنگارنگ طوری تعبیه شده‌اند که وقتی خورشید از میان شیشه‌ها داخل شبستان می‌تابد، به صورت گل‌های رنگارنگ درمی‌آید. معماری شبستان برگرفته از شعری از جامی است: اعیان همه شیشه‌های گوناگون بود/ کافتاد بر آن پرتو خورشید وجود/ هر شیشه که بود سرخ یا زرد و کبود/ خورشید در آن هم به همان رنگ نمود

اختلافات میان مذاهب موهوم است

عبدالکریم بی‌آزار شیرازی با تشبیه شیشه‌های رنگی این مسجد به فرقه‌های مختلف بیان کرد: مسلمانان وقتی در این شبستان نماز می‌خوانند، چهره‌های یکدیگر را رنگارنگ می‌بینند؛ اما بعد از پایان نماز و خروج از مسجد، می‌بینند خورشید بی‌رنگ است و همه یک‌رنگ هستند. ما مسلمانان نیز دین اسلام حنیف را داریم. اسلامی که رنگ قومی و فرقه‌ای و مذهبی ندارد؛ ولی متاسفانه عینک‌های رنگی به چشم زده‌ایم و اسلام را با این شیشه‌ها می‌بینیم. به همین دلیل نور خورشید را متفاوت می‌نگریم. همه معتقد به خدا و پیامبران و معاد هستیم و درصددیم با اخلاق والای الهی با هم رفتار کنیم. اما چون هرکدام عینک رنگی گذاشته‌ایم، یکدیگر را متفاوت می‌بینیم. اختلافات بین مذاهب صرفاً از دیدگاه ما ناشی می‌شود و اسلام حنیف یک چیز بیشتر نیست و همچون خورشید بی‌رنگ است. اختلافات میان ما موهوم است؛ وگرنه در اصول عقائد همه از قرآن پیروی می‌کنیم و هیچ مسلمانی در توحید و نبوت و معاد از کسی تقلید نمی‌کند.

او با تأکید بر اینکه اسلام مذاهب گوناگون را نیاورده و خودمان این عینک‌های رنگی را درست کرده‌ایم، افزود: همه ما باید پیرو اسلام باشیم و در صورت پیروی، خداوند از ما دین را می‌پذیرد. پیامبر(ص) فرموده‌اند ملت من مانند ملت یهود و نصارا به 73 فرقه تقسیم می‌شوند که فقط یک فرقه‌اش درست است و آن فرقه درست همان اسلام ناب است. آنچه درصدد تقریب آن هستیم، این است که همه از اسلام حنیف و ناب پیروی کنیم. اشکالی ندارد که در مسائل فرعی و جزئی که نص صریحی درباره‌اش نداریم، از مجتهدان پیروی کنیم.

82 آیه قرآن درباره ادبِ اختلاف است

این پژوهشگر حوزه تقریب مذاهب تصریح کرد: آنچه در این کتاب حائز اهمیت است، مسئله ادبِ اختلاف است. گرفتاری ما این است که یا از هم نمی‌پرسیم یا با بی‌ادبی می‌خواهیم بحث کنیم. به همین دلیل هیچ‌وقت بحثمان به نتیجه نمی‌رسد. در این کتاب به این مسئله بیش از حد پرداخته شده است. مهم‌ترین درسی که فرشتگان در داستان آدم و حوا به ما آموختند، مسئله پرسش است. فرشتگان مؤدبانه اشکالشان را در خصوص آفرینش انسان مطرح کردند. ما از هم نمی‌پرسیم.

وی افزود: گرفتاری شیطان این بود که از خدا سوال نکرد که چرا باید در برابر آدم سجده کند و اگر می‌پرسید خدا جوابش را می‌داد؛ اما روحیه استکباری‌اش نگذاشت سوال کند. بسیاری از ما نیز اسیر این شیطان نفسمان هستیم که معتقدیم اینها باطل‌اند و نیاز به سوال ندارد. باید مانند فرشتگان سوال کنیم. در داستان آدم و حوا یک نماد ادب می‌آموزد. دانشگاه مذاهب اسلامی برای این است که مذهب مختلف از کشورها در کنار هم جمع شوند و از هم بپرسند.

بی‌آزار شیرازی خاطرنشان کرد: در قرآن درباره ادب اختلاف آمده است. 82 آیه سوره آل عمران درباره مناظره پیامبر با مسیحیان نجران است و چقدر پیامبر ادب به کار برده است و ما به این درس بی‌توجهیم.

بی‌آزار شیرازی نماد وحدت اسلامی در کشور است

وحدت‌پژوه و نویسنده آثار مختلف درباره تقریب مذاهب درباره حجت‌الاسلام بی‌آزار گفت: بی‌آزار یکی از نمادهای وحدت اسلامی در کشور است. آثار ایشان از قدیم در زمینه وحدت اسلامی مطرح بوده است. کتاب «همبستگی مذاهب اسلامی» یکی از کتاب‌های برجسته این عرصه است. ایشان به تعبیری بقیة السلف هم هست و بزرگان درگذشته تقریب مذاهب را درک کرده است.

مهدی مسائلی ادامه داد: ایشان در زمینه تفسیر قرآن کریم آثار متعددی دارد همچون تفسیر کاشف و اکثر کتاب‌هایش با موضوع تفسیر و قرآن است و نمود اینها در این کتاب مشخص است. این کتاب از آیات قرآن و حکمت‌های قرآن بهره بسیاری گرفته و کتاب از جنبه مذهبی خارج شده است. این کتاب بعد فرادینی نیز دارد؛ چون خیلی از آیات خطابش به ادیان دیگر است.

نویسنده کتاب «لعن‌های نامقدس» اظهار کرد: این کتاب ضمن پردازش محتوا از حکایات بهره فراوانی برده است و شعر در کتاب بارها دیده می‌شود. گزارش‌های تاریخی بسیاری وجود دارد که ضمن اینکه محتوا را تقریب به ذهن کرده و ملال‌آور بودن کتاب را کم می‌کند، مخاطب عمومی را نیز جذب می‌کند و اطلاعات تاریخی خوبی را به دست می‌آورد.

مسائلی افزود: نویسنده خاطرات و تجارب خودش را نیز مطرح کرده است. کتاب شامل تصاویری است که باعث تداعی معنا و تقریب به ذهن می‌شود. نویسنده با استفاده از مبناسازی قرآنی، موارد اختلافی را با آیات قرآن دفاع کرده است. در کتاب به موضوع سب و لعن به صورت شفاف متعرض شده است. در شیعه خشونت رفتاری آسیب‌زاست و ایشان به صورت شفاف این مسئله را نقد و تاکید کرده که اکثریت شیعه به اهل سنت احترام می‌گذارند.

ایوب شافعی‌پور نیز در این برنامه بیان کرد:‌ بخشی از محتوای کتاب شامل خاطرات دیدارها و سفرهای نویسنده است که اگر به این کتاب وارد نمی‌شد، فقط ما شاگردان از این سفرها خبر داشتیم. پیشنهاد می‌کنم این خاطرات و خاطرات دیگر کتاب‌ها و خاطرات منتشرنشده در یک کتاب جداگانه به عنوان خاطرات تقریبی استاد بی‌آزار شیرازی منتشر شود


نظر شما :