برگزاری نشست بینالمللی «مقاومت در ادیان و مذاهب» با حضور اندیشمندان ایران، لبنان و عراق

به مناسبت هفته دفاع مقدس، نشست بینالمللی «مقاومت در ادیان و مذاهب» روز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ به همت مدیریت همکاریهای علمی بینالمللی و با مشارکت بسیج اساتید دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی برگزار شد.
این نشست با حضور اندیشمندانی از ایران، لبنان و عراق، به بررسی ابعاد دینی، اجتماعی و سیاسی مقاومت در ادیان و مذاهب اختصاص داشت. در این نشست، سخنرانان به بیان دیدگاههای خود درباره جایگاه مقاومت در آموزههای دینی و تجربههای تاریخی ملتها پرداختند.
دکتر حسن دهقان، عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی، با تأکید بر اینکه «در اسلام هر اللهاکبری هزینه دارد و آن هزینه مقاومت است»، گفت: مسلمانان امروز باید مرزهای خود را با دشمن حفظ کنند و مقاومت را سرمنشأ خود قرار دهند. شهید سید حسن نصرالله که این روزها سالگرد شهادت ایشان است، میفرمود عزت واقعی در بین مسلمانان و آزادگان جهان نهفته است. باید در برابر دشمن ایستادگی کرد و اگر اینطور باشد، پیروزی نهایی واقع میشود. پیامبر اکرم (ص) که الگوی رأفت و مهربانی هستند، هیچوقت تسلیم دشمن نشدند.
ایشان گاهی صلح میکردند ولی نه از روی ذلت، بلکه از منظر قدرت و شجاعت بود. یکی از مؤلفههای مقاومت، امر به معروف و نهی از منکر است. مذاکره در اسلام یک ابزار است نه هدف. تجربه نشان داده که اگر مقاومت باشد، دشمن هیچ کاری نمیتواند انجام دهد. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، با اهل منطق مذاکره میکنیم و نه با کسانی که شمشیر را از رو بستهاند. اندیشه سیاسی اسلام از ابتدا با همین منطق پیش رفته است. مذاکره با دشمن اصولی ندارد. هر کسی باید به اندازه توان خود مقاومت داشته باشد و وحدت که یک راهبرد اسلامی است، حفظ شود.
دکتر بسام الهاشم، استاد بازنشسته دانشگاه اللبنانیه و پژوهشگر علوم سیاسی و اجتماعی، با اشاره به ساختار طایفهای لبنان گفت: همه ادیان و مذاهب در لبنان حول مقاومت میچرخند. ما در لبنان اهل سنت، شیعیان و علویها را داریم. طایفههای متعدد از جمله سه طایفه مسیحی، سه طایفه مسلمان، طایفه دروزی و طایفه یهودی از بدو تأسیس دولت در لبنان شکل گرفتهاند. مسلمانان و مسیحیان رومانی در کنار هم هستند. امروزه شاهد آوارگان زیادی از سوریه در لبنان هستیم که تبعات اقتصادی و اجتماعی به همراه داشته و آمریکا و اسرائیل فشارهای زیادی بر آنها وارد میکنند.
اهل سنت در بیروت، طرابلس و صیدا هستند. مسیحیان در جبل لبنان قرار دارند. شیعیان در جنوب لبنان و بهویژه در ضاحیه هستند. مقاومت نزد شیعیان است. پیشتر این مقاومت در دست فرقههای مختلفی بود و انتقال آن به شیعیان کار بزرگی بود. نخست شخص امام موسی صدر این مقاومت را در لبنان پایهگذاری کرد و پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث شد که بر حزبالله لبنان تأثیر بگذارد مقاومت که عامل دینی است، عامل اساسی در کشور لبنان به حساب میآید.
مولوی دکتر نذیر احمد السلامی، عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی مذاهب اسلامی، با اشاره به سابقه تاریخی پیکار حق و باطل گفت: همیشه این پیکارها بوده و پیروزی همیشه با حق بوده ولی گاهی حق هم در اثر غفلت شکست خورده است. از زمان هابیل و قابیل این پیکار وجود داشته است؛ یک طرف حق و یک طرف باطل.
در زمان انبیاء نیز در دوران خودشان بر سر پیکار بودند. همیشه باید مقاومت داشته باشیم. خداوند پیامبر (ص) را به عنوان الگو معرفی میکند. ایشان مقاومت داشتند. امر به معروف و نهی از منکر بدون مقاومت امکان ندارد. همه بزرگان اهل مقاومت بودند. پیامبر (ص) فرمود گاهی بهخاطر سستی، ناتوانی، تنبلی و عدم تمسک به سنت و قرآن، دشمن از شما نمیترسد. ما در برابر کفار منفور شدیم چون رعب ما در دل دشمنان است.
مسلمانان از ابتدای اسلام همیشه پیروز میشدند چون شبها در حال عبادت و روزها در جهاد بودند و این مظهر استقامت است. مقاومت با خوشپوشی و خوشعیشی بهدست نمیآید.
خصوصاً نظامیها باید مقاوم باشند. ما باید زندگی عیشونوشگونه را کنار بگذاریم و به تنپروری عادت ندهیم. بدون مقاومت و ایستادگی نمیتوانیم در برابر دشمن بایستیم. در سایه خرد جمعی باید متحد اقتصادی و نظامی باشیم و قطعاً پیروز خواهیم شد.
حجتالاسلام دکتر عبدالرضا البهادلی، استاد دانشگاه امام صادق (ع) از العماره عراق، با اشاره به تجربه مقاومت ملت عراق گفت: فرهنگ مقاومت، ذلت را پس میزند. مقاومت احیای امت است. امتی که تنبه و وعی داشته باشد، غیرممکن است که بمیرد. باید حیات را فدای مقاومت کرد. مقاومت عراقیها در برابر تجاوز آمریکا که از سال ۲۰۰۳ آغاز شد، با چالشهایی روبهرو بود.
مقاومت از شهادت تغذیه میشود. بعد از ورود نظامی آمریکا به عراق و ناکامی که داشتند، گروهکهای تکفیری را در سال ۲۰۱۱ بهوجود آوردند ولی با فتوای آیتالله سیستانی، حشد الشعبی شکل گرفت و حمایتهای جمهوری اسلامی باعث شد که این پیروزی و مقاومت متبلور شود. پیروزی در وحدت امت محقق میشود.
این نشست بین المللی با هدف تبیین جایگاه مقاومت در ادیان و مذاهب و تقویت گفتمان وحدت و ایستادگی در برابر ظلم و اشغال، گامی مؤثر در همافزایی علمی و فرهنگی میان اندیشمندان جهان اسلام بود.
نظر شما :